26-4-2021 Wekeromse Zand

26 april 2021 - Wekerom, Nederland

Na het inleveren van de sleutel van het vakantiehuisje gaan Peter en ik nog een flinke wandeling vanaf het bungalowpark maken (opnieuw een kleine 15 km). Langs het uitzichtpunt vanaf de Scheeleberg komen we al snel in het grote Wekeromse zand:

uitzicht vanaf de Scheeleberg  Hei van het Wekeromse zand

We maken een grote lus door dit gebied. Eerst over overwegend hei met prachtige bomen en langs kleine weides:

prachtige boom  gewoon mooi

De hei maakt geleidelijk plaats voor met bomen begroeide stuifduinen:

en nog meer hei  bomen op stuifzandwallen

En dan komen we in een groot open stuifzandgebied:

stuifzand  heel veel stuifzand

We verlaten het Wekeromse zand en lopen naar een nagebouwde IJzertijdboerderij. Er zijn in dit gebied veel oude akkerlandjes (Celtic fields) gevonden. In de tweede wereldoorlog werd een stuk verderop, in de Valkse Eng, een prehistorische waterput gevonden.

IJzertijdboerderij  Germaanse put

We maken een lus om de Valkse Eng, oud akkerland gebied op de helling van de Goudsberg. Een lang recht pad de Goudsberg op brengt ons weer bij de Hessenhut, de notarisbank en het Middelpunt van Nederland.

de Valkse Eng  het MIddelpunt van Nederland

Door de bossen slingeren we terug naar de Scheeleberg, en naar onze auto op het vakantiepark.

en weer terug naar de Scheeleberg

Met een ijsjesstop in Hoenderloo rijden we weer terug naar huis. Het was een fantastisch weekend met goed weer, en een welkome onderbreking van al het corona-thuiswerken.