27-8-2022 Eifel: rondje Urft Stausee en Vogelsang, 14 km

27 augustus 2022 - Schleiden, Duitsland

Het is bewolkt en druilerig weer. Niet erg om te wandelen maar wel jammer van de uitzichten. We fietsen naar de Victor Neels brug en zetten onze fietsen vast aan een wegwijzer. Helaas is het te nevelig voor mooie foto's.

Victor Neels brug

Vanaf de brug volgen we al wandelend voortdurend de rechteroever van de Urftsee totdat we aan de Urft stuwdam zijn.

De Urft vanaf de brug

Urft Stausee 1

Urft Stausee 2

De stuwdam is al uit 1900 en was destijds een van de modernste uit die tijd.

Urft Staumauer

We lopen over de stuwdam.

Over de Urft Staumauer

En kijken terug op de zogenaamde Gewichtsstaumauer, gebouwd met lokale materialen en een lengte van 225 meter en een hoogte van 58 meter, aan de voet is de dam 50,5 meter breed.

Urft Staumauer uit 1900

Na de dam mogen we even afdalen

Afdalen na de stuwdam

En daarna klimmen we naar een uitzicht voor een mooie terugblik op de dam

Uitzicht op de stuwdam

Het pad klimt verder naar een hoogvlakte, eerst door een bos waar we niet van het pad af mogen vanwege risico op omvallende bomen en omdat hier nog heel veel munitie ligt van de 2e wereldoorlog.

Ook hier is de dennenkever actief

Daarna komen we op een meer open hoogvlakte, de Dreiborner hoogvlakte.

Hoogvlakte richting Vogelsang

We komen bij wat ooit het dorpje Wollseifen was. In de winter van 1944-1945 wordt het dorp zwaar getroffen door bommen van de geallieerden. Een groot deel van het dorp wordt verwoest en veel bewoners komen om het  leven.

Eind 1946 is de ergste schade weer hersteld en komt de landbouw weer op gang. Maar dan komt er een evacuatiebevel van de Britten voor alle bewoners en zij moeten binnen drie weken hun dorp verlaten.Vanaf die periode wordt het dorp gebruikt als militair oefenterrein door de Britten, Belgen en later de NATO. Alleen de Sint Rochuskapel staat er nog.

Sint Rochuskapel van Wollseifen

Onder de indruk lopen we verder. Dwars door hooilanden.

Dwars door de hooilanden

En zo bereiken we het deprimerende Vogelsang, zeker met dit miezerweer. Lichtpuntje is deze oude pompstation.

Oud Belgisch tankstation van Vogelsang
Ordensburg Vogelsang is een voormalig opleidingskamp van de SS. De burcht is gebouwd tussen 1934 en 1936. Tot 1939 zijn er o.a. ca vijfhonderd SS’ers opgeleid. Met het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog kwam het programma hier stil te liggen en werd het complex in gebruik genomen als kazerne van de Wehrmacht. In 1945 werd Vogelsang bezet door het Amerikaanse leger. In 1946 werd het een oefenplaats voor de Britten. In 1950 is het geheel overgegaan naar Belgische militairen. In 2005 vond teruggave plaats aan Duitsland en sinds 2006 is het complex opengesteld voor bezoekers.

Vogelsang

Vanaf dit toch wel deprimerende complex dalen we snel af, terug naar de Victor Neels brug, nu aan de andere kant van de Urft dan vanmorgen.

Terug bij de Victor Neels brug

Nog een laatste blik op de Urftstausee.

Urft Stausee vanaf de brug

En we vinden onze fietsen keurig terug aan de andere kant van de brug.