26-8-2022 Eifel: Urft - Lorbachtal - Wolfsgarten - Gemund, 17 km

26 augustus 2022 - Schleiden, Duitsland

De weersvoorspelling is matig en we kiezen voor een korte wandeling van 9,6 km, maar we lopen zo lekker dat we de route gaandeweg verlengen en uitkomen op 17 km.

Vanaf de camperplaats lopen we het dal van de Urft in over een rustig en prettig lopend bospad. Het water in de Urft staat laag.

Beverwerk langs de Urft

Let op het beverwerk rechts op bovenstaande foto.

De hier nog smalle Urft

We besluiten om het eerste zijdal richting Wolfsgarten te negeren en met een grotere lus naar het plaatsje te lopen. De voorspelde regen blijft uit en we lopen lekker. Als we meer richting stuwmeer komen wordt de Urft breder.

De Urft wordt al breder

Af en toe een steile rotswand langs het pad.

Steile wand langs de Urft

Dan bereiken we de Victor Neels brug.

De Victor Neels brug

Vlak voor de brug gaan we het Lorbachtal in,  nu wel richting Wolfsgarten. Het blijkt een heel lang langzaam stijgend pad in een prachtig dal te zijn. En net als gisteren komen we niemand tegen.

Begin van het Lorbachtal

IMG_20220826_115955800

Prachtig Lorbachtal

Een lange langzame klim in het Lorbachtal

Ook hier hebben ze last van de dennenkever.

Ook hier is de dennenkever actief

Uiteindelijk komen we boven en houden pauze met uitzicht op Wolfsgarten.

Pauze met uitzicht op Wolfsgarten

Na Wolfsgarten volgt een mooie afdaling terug naar Gemund.

Mooie afdaling naar Gemund

Met een enkele keer uitzicht

Uitzicht tijdens afdaling naar Gemund

Mooie zwammen

Mooie zwammen

Loopt lekker

Prachtig bos

Idyllisch bruggetje

Idyllisch bruggetje

Veel eerder dan verwacht zijn we aan de rand van Gemund. Daarom gaan we nog even op zoek naar een Geocache bij de Kaisereiche, een eik die in het bos geplant is na een bezoek van Keizer Wilhelm. We zigzaggen omhoog, vinden de cache, maar niet de eik. Een bordje vertelt wel dat hij er gestaan heeft ....

Dan maar een ijsje eten in Gemund en terug naar de camper. En zo werden de 9,6 km er 17.

1. Johan v.r.:
    31 augustus 2022