25-8-2022 Eifel: Kuckucksley en Olef vanuit Gemund, 16 km

25 augustus 2022 - Gemünd, Duitsland

Gisteren zijn we eind van de middag met onze camper naar de Noord Eifel gereden. In plaats van een vakantie van 2,5 week wordt het een korte break van een paar dagen omdat we maandag terug moeten zijn in Nederland. Hopelijk kunnen we onze vakantie snel daarna weer voort zetten.

We vinden een mooi plekje op een prima Wohnmobilienhafen aan de rand van Gemund. Voldoende schaduw en een grasveld voor de deur, stroom, water en zelfs tv-kabel aansluiting. Kortom, hier blijven we lekker tot zondag.

Vandaag een wandeling van 16 km. Vanaf de camperplaats lopen we langs de Urft naar Gemund.

Langs de Urft

De Urft heeft na de grote overstroming van 2021 nieuwe oever versterking gekregen. In Gemund zien we ook nog veel overstromingsschade.

In Gemund pikken we de Eifel steig op.

Op de Eifel steig

Deze loopt hier het dal van de Olef in en gaat al snel klimmen.

Klimmen in het dal van de Olef

Na een klein uurtje lopen bereiken we uitzichtspunt Kuckucksley.

Kuckucksley

Uitzicht vanaf Kuckucksley

Dan gaan we na een lange lus door een zijdal afdalen naar het plaatsje Olef.

Afdeling naar Olef

Om de Olef over te kunnen steken moeten we een stukje omlopen. De voetgangersbrug is nog niet hersteld sinds de overstroming.

De Olef

In Olef prachtige vakwerkhuizen.

Vakwerkhuizen in Olef

Na Olef klimmen we geleidelijk omhoog in het grote bos dat tussen Schleiden Gemund ligt. Hier komen we de eerste en enige 2 wandelaars van de hele dag tegen. Verder alleen een paar bosbouw werkers en een ree.

Het grote bos tussen Gemund en Schleiden

Bovenaan met wat moeite (ik ga op een bankje staan voor de foto) eindelijk wat uitzicht:

Een beetje uitzicht

Dan verlaten we de Eifel steig en volgt een hele fijne lange afdaling. Helaas wel met steeds minder schaduw en het is ondertussen snikheet.

In de verte komt Gemund in zicht.

Gemund komt in zicht

We zien hier heel veel bramen en blauwe bessen, maar ze zijn door de droogte kleiner dan normaal en niet zo lekker.

Heel veel bramen

We komen bij een uitzicht vlakbij Gemund.

Gemund

En daarna zijn we al snel in het plaatsje. En waarmee kun je nu beter afkoelen na een wandeling bij 30 graden dan met ...

Afkoeling !

Het smaakte heerlijk en we komen hier de komende dagen vast nog een keer 😉