28 april 2019: opnieuw naar EHBO, geen goed nieuws

28 april 2019 - San Sebastián, Spanje

Na 4 dagen rust, koeling, ontstekingsremmer en voorzichtige revalidatie heb ik gisteravond mijn wandelschoenen weer aan gedaan om buiten een stukje te gaan lopen. Binnen 100 meter had ik zoveel pijn dat ik moest stoppen. Lopen op sandalen geeft veel minder pijn, maar daar kom ik de bergen niet mee over.

Kortom de ruim 4 dagen rust hebben geen verbetering gegeven. Daarom hebben we vanmorgen vroeg bij het hostel gevraagd naar een emergency. Ze zochten het op op internet en we namen een taxi erheen. Het was een prachtig gebouw op een heuvel aan de rand van San Sebastian, maar al snel bleek dat we daar niet moesten zijn. Het was een psychiatrisch ziekenhuis en ze wilden me niet hebben.

Opnieuw een taxi in en nu naar een privé ziekenhuis waar ze mijn Europese insurance card zonder probleem accepteerden. Ik ben nog niet binnen gestrompeld of wordt in een rolstoel geduwd, ingeschreven en van identificatie polsbandje voorzien.

De triage dokter ziet het al snel zonder dat ik sok en bandage af doe: tendinitis (peesontsteking), 2-3 dagen rust en ibuprofen. Als ik hem uitleg dat zijn collega in Zumaia 5 dagen geleden hetzelfde zei en dat 5 dagen rust en ibuprofen geen enkele verbetering heeft gegeven, volgt wel verder onderzoek.

Er is even twijfel over de röntgenfoto, maar uiteindelijk wordt die toch als normaal af gegeven. Na grondig onderzoek van voet en enkel blijft de diagnose tendinitis. Ik krijg sterkere medicijnen, instructies over koeling, rust en oefeningen, en de mededeling dat het dan met 2 tot 3 weken over moet zijn.

Na enig beraad hebben we besloten niet in San Sebastian te blijven. Het is te onzeker of en wanneer we verder kunnen. We gaan naar het Franse gehuchtje Poumailloux, waar we in een vakantiehuis van vrienden van Miriam mogen. Na een week kunnen we dan bekijken hoe het herstel gaat en besluiten of we 1-2 weken later nog een stuk Camino gaan doen of terug gaan naar huis.

We kunnen morgen heeeeel vroeg (2:30) met een bus, die vlakbij ons hostel vertrekt, in 4,5 uur naar een stadje in de buurt van Poumailloux. En dan daar relaxen en revalideren. Fingers crossed dat het herstel vlot gaat.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mieneke:
    28 april 2019
    Och wat een pech. Toch maar hopen op herstel. Ik duim voor je.
  2. Kasia:
    28 april 2019
    Ook wij gaan duimen voor je herstel. Sterkte!!! Liefs, Paul en Kasia.
  3. Corry Arts:
    29 april 2019
    Hoe gaat het nu met je? Heb je nog veel pijn. Van harte beterschap. Liefs mama o
  4. Annemarie:
    29 april 2019
    Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen. Je hebt zo goed getraind. Ik geloofde wel in die dagen rust voor je enkel. Rust, rust en rust. Houd moed.

Annemarie
  5. Klasien:
    30 april 2019
    Wat een pech na al die kilometers die je al gelopen hebt en je langdurige training. Hopelijk gaat met een wat langere rust periode beter. Ik zal voor je duimen. Hopelijk mooi weer in Frankrijk zodat je daar nog wat van kan genieten. Beterschap, Klasien