3-4-2021 Groene Wissel Scheemda

3 april 2021 - Scheemda, Nederland

Yolanda en ik gaan weer een Groene Wissel lopen. We nemen de trein naar Scheemda. Het is half bewolkt met  af en toe een fris windje, maar droog. Prima wandelweer dus.

De route gaat eerst door Scheemda waar verrast veel mooie oude huizen en een oude school staan. De Eexterbrug brengt ons over het Winschoterdiep:

oude school in Scheemda   Winschoterdiep

We lopen langs de hervormde kerk (1515) met een mooie vrijstaande toren.

hervormde kerk Scheemda   toren van de kerk (1515) in Scheemda

Ook buiten Scheemda nog veel mooie herenboerderijen:

fraaie herenboerderijen  grote herenboerderij

We bereiken het kanaal Blauwe Passage waar we op een kanovlonder een prima pauze-plekje vinden:

een prima pauzeplek  over de grasdijk verder

We lopen verder over de grasdijk en bereiken Midwolda:

kerk van Midwolda  op weg naar Ennemaborgh

Snel daarna komen we op landgoed Ennemaborgh:

bij Ennemaborgh   Ennemaborgh

We lopen het aangelegde bos bij het landgoed helemaal door, waarna we weer de snelweg en het Winschoterdiep kruisen. Zo bereiken we Heiligerlee, aan de rand van Winschoten, met oude kerkjes en het klokkengietersmuseum:

kerkje van Heiligerlee   klokkengietersmuseum Heiligerlee

We maken een ommetje door een stukje bos en komen bij het Graaf Adolf van Nassaumonument. We lezen we over de slag bij Heiligerlee (1568), die het begin van de opstand tegen de Spanjaarden en daarmee van de 80-jarige oorlog markeerde. Ook bewonderen we een van de hoogste bomen van Groningen, die bij de bouw van het monument werd gepland. De ruim 150 jaar oude Canadese esdoorn is meer dan 33 meter hoog.

graaf Adolf van Nassau monument   monumentale Canadese Es

De route gaat over lange rechte wegen verder, waarbij we bij Westerlee nog een stukje bos mee mogen pakken, maar daarna is het alleen nog akkerland tot we weer bij het station van Scheemda zijn (20km). We missen net de trein, maar dat is niet erg. Zo kunnen we nog even een half uurtje napraten op een bankje.