3-5 mei 2023 Zeewolde - Jesolo (bij Venetië)

5 mei 2023 - Cavallino, Italië

Woensdag om 14 uur sluit ik mijn laatste Teams meeting voor de vakantie af en een half uur later rijden we met onze camper de oprit af. We gaan op weg naar Venetië waar Peter een belangrijke triatlon wedstrijd heeft. Het plan is om er in 3 dagen naar toe te rijden.

We rijden eerst allebei een stuk, waarbij direct opvalt hoeveel vrachtwagens er onderweg zijn. Om een file te omzeilen stuurt de navigatie me een stuk over binnendoor wegen. Rond half zes zoeken we een parkeerplaats die niet helemaal bezet is met vrachtwagens om te eten. We parkeren naast een camper van Portugezen die hun vlees op de BBQ hebben liggen.
Na het eten rijden we nog 2 uur verder. Ik heb met hulp van de Park4night app een mooi plekje uitgekozen om te overnachten. En mooi is het! Op een wandelaars parkeerplaats naast een kapelletje op de Klausberg met uitzicht op het dorpje Abenheim (gemeente Worms).

IMG_20230503_204332076IMG_20230503_204155026

De volgende morgen zijn we alweer vroeg op pad. We willen doorrijden tot in Italië omdat we daar ook weer vrij mogen staan voor een nacht. Ook nu weer heel veel vrachtverkeer. Aan het begin van de middag rij ik Oostenrijk binnen.

IMG-20230504-WA0005

Vanaf dan zijn er om de haverklap files door wegwerkzaamheden. Bij de Brennerpas verlaten we de snelweg, omdat de niet-tolweg volgens de navigatie sneller is en dat lijkt te kloppen: het staat muurvast. Maar mooi is het hier zeker.

IMG_20230504_144805217

Ook na de grensovergang met Italië blijft het regelmatig langzaam rijdend verkeer.
Later dan verwacht verlaten we de doorgaande weg naar de door mij uitgekozen overnachtingsplek. Een smal slingerend weggetje leidt ons omhoog het dal uit. Bij een gehuchtje moeten we de buitenspiegels inklappen om door een poort te kunnen. Vlak daarna mogen we een korte, maar smalle en steile weg omhoog naar een kleine onverharde parkeerplaats met picknickbank aan de rand van Civezzano.

IMG-20230504-WA0008

Ook hier hebben we het rijk alleen en is er uitzicht het dal in. Snel koken, eten en nog even een korte wandeling over een zigzag paadje omhoog.

Vandaag hoefden we nog maar ruim 180 km, maar we wilden de tolwegen vermijden. Dat is niet helemaal gelukt, maar het grootste deel van de route ging wel over binnendoor wegen.
Eerst door het mooie dal van de Brenta,

IMG_20230505_090952750

daarna geleidelijk de Alpen uit richting Po-vlakte. Daar eerst veel industrie, later vooral veel landbouw. Eind van de ochtend komen we op het grote schiereiland Jesolo en rijden we de gereserveerde camping op. Hier zullen we zeker 4 nachten blijven. Het is een grote camping met groot zwembad en strand.
Nu kan de luifel uit en de campingtafel en stoelen opgezet. Het zonnetje schijnt lekker.

IMG-20230505-WA0004

IMG-20230505-WA0005

IMG_20230505_185036790

1. Corien:
    5 mei 2023
    fijn dat reis goed verlopen is
    toi toi toi voor Peter
    en voor jou lekker relaxen