6&7 mei 2023: halve triatlon Jesolo Venetië

7 mei 2023 - Jesolo, Italië

De zaterdag en zondag staan in het teken van de halve triatlon. Op zaterdag de voorbereiding en op zondag de wedstrijd.

Zondagochtend gaat de wekker om half zes. Terwijl Peter witte boterhammen naar binnen werkt en op mijn fiets naar de zwem start vertrekt, draai ik me nog een keer om.
Een paar uur later ga ik lopend naar Jesolo om Peter bij het hardlopen van de halve marathon te coachen. Als ik de brug over de Sile wil oversteken word ik tegengehouden. Het fiets parcours gaat in twee richtingen over de brug. Alleen in het midden is een rijbaan vrij gehouden voor auto's en fietsers. Als voetganger mag ik er niet overheen. Als ik aangeef dat ik er toch echt overheen moet word ik naar de politie verwezen die even verderop staat. Als ik aan de piepjonge politie agent voorstel dat hij me met de auto even naar de andere kant rijdt mag ik toch doorlopen als ik maar voorzichtig doe.
Ruim op tijd sta ik bij het afgesproken punt. Nog even tijd voor een cafe lungo en het bestuderen van de posities van Peter en zijn concurrenten. Hij is als 8e na 1,9 km zwemmen uit het water gekomen met 5:20 minuut achterstand. In de wisselzone maakt hij weer 1:20 goed, maar het fietsen gaat niet echt lekker. Het is een lastig parcours met veel bochten en slecht wegdek. Aan het eind van het fietsen is hij 7e met 7 minuten achterstand. Hardlopen is zijn sterkste onderdeel, maar als ik hem de eerste keer zie moet ik hem toeschreeuwen dat hij 6e ligt op 7 minuten. Bij de eerste hardloop tussentijd blijkt echter dat hij harder loopt dan zijn voorliggers. En langzaam maar zeker kan ik hem de volgende 4 keer dat hij langs rent steeds beter nieuws toe roepen: 6e op 5:50, 3e op 4:16, 2e op 2:24, 2e op 0:37. Daarna haast ik me naar de finish terwijl ik op de app zie dat hij inmiddels 1e ligt.
Ik zie hem finishen, maar ondanks mijn oranje petje en geschreeuw duurt het even voordat hij mij ziet. Superblij met het resultaat.

IMG_20230507_123623034

sAvonds gaan we samen naar de prijsuitreiking.

IMG_20230507_190051943IMG_20230507_190217491

Belangrijker nog is de slotceremonie die erop volgt. Want door te winnen in zijn leeftijdscategorie mag hij meedoen met het wereldkampioenschap in Lahti, Finland.

IMG_20230507_195704792

Reden voor een fles bubbeltjes bij de camper.

IMG_20230507_205448203

1. Annemarie:
    10 mei 2023
    Hoi, hoi, hoi voor Peter!!!