30 sept 2019, dag 57: Baamonde - A Roxica, 26 km (1129 km)

30 september 2019 - Friol, Spanje

Gisteravond nog het oude kerkje van Baamonde bekeken (dicht) en de bijzondere boom ervoor.

Santiago kerk in BaamondeIn de holle boom voor de kerkBijzondere boom voor Santiago kerkje Baamonde

Daarna de bijzondere beeldentuin van Victor Corral bezocht, verscholen achter een poortje in een zijstraatje. Hij kwam naar buiten en gaf een rondleiding, ook in zijn museum en werkplaats.

Beeldentuin van VictorBeeldentuin 2Victor

De restaurants in Baamonde serveerden pas na 21 uur en dus zijn we een overigens heerlijke hamburger met friet gaan eten in de 101km-bar. Fantastische eigenaar die ons allerlei extra hapjes gaf en royale glazen wijn schonk, zodat het uiteindelijk een koninklijke maaltijd was voor 8 euro.

Vannacht was het heel warm in de albergue. Gelukkig sliep ik beneden en niet op de open bovenverdieping waar veel mensen niet konden slapen van de warmte.
Vanmorgen lekker tot 7 uur uitgeslapen, rustig alles ingepakt en samen met VS Peter als een van de laatste weg uit de albergue. Ontbijten in een van de vele bars van Baamonde. Ik vroeg een pequeno bocadillo con cueso en kreeg meer kaas dan brood.
Peter en ik lopen vandaag samen. We beginnen direct met een nieuwe alternatieve route waardoor we niet 4km langs de weg hoeven lopen, maar iets langer door een prachtig bos.

Zo mooi ...

We komen langs een oude brug en dan bij de kapel van Sint Albert.

Brug bij San AlberteSint Albert kerkje

Even later komt weer een splitsing. We kiezen voor de langere maar mooiere route die ons morgen bij Sobrado dos Monxes brengt.
We blijven de hele dag door prachtig bos lopen met af en toe een gehuchtje. We  klimmen meer dan we dalen. Er zijn ook weer veel mooie oude muurtjes.

Sprookjesachtig bosMooie stokoude muurtjes

In Seixon is een kunstenaar die een mooie stempel geeft en een echt wassen zegel in mijn credencial.

De kunstenaar bezig met mijn wassen zegel

Bij de enige bar langs de route, die op maandag dicht is maar wel de terrasstoelen buiten heeft staan, pauzeren we met een aantal andere pelgrims. Verder zien we niemand vandaag.

Beeld van pelgrimTorre van MirazIdyllisch

We komen ook over een mooie hoogvlakte.

Op de hoogvlakteDe muurtjes worden artistiekerLekker geklommen vandaag

We zijn allebei blij als we bij casa Roxica zijn, een kleine privé albergue met 10 bedden. Het was een pittige tocht, maar het is wel de hele dag droog gebleven ondanks de dreigende luchten.

Albergue Roxica

's Avonds weer een prettige gemeenschappelijke maaltijd met deels bekende en deels voor mij nieuwe pelgrims.