4-2-2022 Maarten van Rossum pad: Den Bosch - Empel, 21km

4 februari 2022 - Den Bosch, Nederland

Yolanda en ik nemen een vroege trein en zijn om tien voor elf in Den Bosch. Het spettert een beetje, maar dat houdt al snel op. Het Maarten van Rossum pad voert ons door het centrum naar de Sint Jan kathedraal.

Binnendieze, Den Bosch

Sint Jan kathedraal

Raam in Sint Jan kathedraal

En weer verder door het centrum

En weer de Binnendieze

Naar de buitenwijken waar we de Ijzeren Vrouw passeren

Vlonderpad langs de Ijzeren Vrouw

Na een koffie/lunchpauze in de kantine van een tennisvereniging (we mogen ons eigen brood opeten) komen we eindelijk bij de jachthaven van de Ertveldse plas in de natuur:

Modderpad langs de Ertvelde plas

Na dit modderige pad komen we over een wankel overstapje in het modderige Ertveld waar allerlei grazers rondlopen.

Dwars door weidegebied het Ertveld

Zo bereiken we het aardige dorp Engelen.

Kerkje van Engelen

Helaas gaat het weer regenen en moet de regenkleding nu echt aan. We lopen langs een enorme golfbaan en de in kasteelvorm gebouwde nieuwe buitenwijken de Haverleij. Helaas door de regen geen foto's.

We lopen met flinke wind en regen langs de gekanaliseerde Dieze en het Engelsche Gat tot vlak voor Fort Crevecoeur.

Bruggetje met vistrappen bij fort Crevecoeur

we bereiken de Maas die we een hele tijd volgen over een rustige dijk, eerst naar Oud Empel en dan naar Empel.

​​​​​​In Empel zoeken we de bushalte op, het is half vijf. We rijden terug naar Den Bosch en vinden al snel ons Vrienden-op-de-Fiets adres in het centrum. Het is een fantastisch adres: we hebben een hele etage met slaapkamer, woonkamer/keuken en badkamer voor onszelf!

Fantastisch vrienden op de fiets adres in centrum Den Bosch

Na een goede warme douche gaan we eten vlak bij de Sint Jan (hier om de hoek)

St Jan 's avonds

Lekker Grieks.