5-9-2022 Harz: Thale - Hexentanzplatz - Treseburg - Bodental, 18 km

5 september 2022 - Ziesar, Duitsland

Na vandaag wordt het regenachtig in de Harz. Daarom besluiten we de mooie camperplaats in Ilsenburg te verlaten en meer naar het Oosten te trekken.

Maar eerst vandaag herinneringen ophalen aan waar we meer dan 20 jaar geleden twee keer op vakantie zijn geweest: Thale, in een klein pension aan het begin van het Bodental. Prachtige wandelingen hebben we hier gemaakt.

We parkeren de auto op een verlaten camperparkeerplaats en lopen naar de cabine baan die ons naar de Hexentanzplatz brengt, hoog boven het Bodental.

Thale: cabine baan naar Hexentanzplatz

Het uitzicht op de Rosstreppe en het Bodental is fantastisch.

Uitzicht op Rosstreppe en Bode-dal in vanaf Hexentanzplatz

Mooie rotsen boven Bodental

Vanaf de Hexentanzplatz, waar druk gebouwd wordt, lopen we langs de kleine dierentuin waar we net als 20 jaar geleden een wolf zien.

Wolf in dierentuin Thale

Over de hoogvlakte lopen we verder

Op hoogvlakte boven Bodental

Tot we uitzicht hebben op Treseburg

Uitzicht op Treseburg

En mogen afdalen naar dit plaatsje

Afdalen naar Treseburg

In Treseburg lopen we het nauwe Bodental in

Begin Bodental bij Treseburg

Het pad klimt en daalt behoorlijk. Soms zijn we vlak bij de Bode

De Bode

Maar vaak ook flink er boven, waarbij de Bode amper te zien is door de bomen.

Het steile Bodental (met in de diepte de Bode)

Hier volgt een zigzaggende afdaling terug naar de Bode

Zigzaggend afdalen naar de Bode

Dan bereiken we de Teufelsbrucke

Vanaf de Teufelsbrucke

En de Bode Kessel

Bode Kessel

Bij de jonkvrouw brug is een terras waar we langs de Bode apfelstrudel en kasekuche eten.

De jonkvrouw brug

Het uitzicht vanaf de brug:

De Bode vanaf de Jonkvrouw brug

Ook hier zijn mooie rotsformaties

En ook hoe mooie rotsformaties

Aan het eind van het nauwe dal komen we bij het pension de Kleine Waltkater. Helaas is het permanent gesloten. Met weemoed denken we terug aan onze kamer met voortdurend het geluid van de ruisende Bode, het lekkere eten en gezellig verzorgde ontbijt.

Snel daarna zijn we terug bij de camper en na een tussenstop bij een supermarkt rijden we richting oosten.

Zodra het hoogtijd wordt om een overnachtingsplek te zoeken kijk ik op de camper-app: na een klein half uur is er 3 km van onze route een mooie plek om te overnachten: op de binnenplaats van de burcht van Ziesar:

Prima plekje voor de nacht: bij de burcht van Ziesar

Burcht van Ziesar

Geen voorzieningen, maar een heerlijk plekje voor een nacht.

Morgen trekken we nog een stukje verder naar de Dreiwerbenersee, al ver richting Polen.