6-9-2022 Niederlausitz: fietsen vanuit Crinitz, 38 km

6 september 2022 - Crinitz, Duitsland

Prima geslapen bij de burcht van Ziesar totdat het burcht personeel om 7 uur kwam en al snel meerdere auto's om onze camper heen stonden. Netjes op voldoende afstand.

We vertrekken met als oorspronkelijke doel Dreiweibernsee, een van de meren in Lausitz, niet ver van de Poolse grens. We willen daar eind van de ochtend aankomen om smiddags te gaan fietsen. Maar het verkeer schiet niet op, veel vrachtauto's en wegwerkzaamheden. We komen door een prachtig bosrijk gebied en tijdens de koffiepauze is het besluit snel genomen: we gaan hier een camperplaats zoeken. De eerste bij Lubbenau is vol en we rijden iets zuidelijker naar het Natuurpark Niederlausitzer Landrucken waar we bij het dorpje Crinitz een juweeltje van een camperplaats vinden bij een boszwembad. Voor 18 euro per nacht met gratis gebruik van zwembad met wc's en douches, midden in het bos en heel veel ruimte.

Boszwembad bij camperplaats Crinitz

We installeren ons, lunchen en zoeken via Komoot een fietsroute.

We fietsen eerst naar Gahro om het 14e-eeuwse kerkje met houten klokkentoren te bewonderen.

14e-eeuwse kerkje van Gahro

Bijzondere klokkentoren kerkje Gahro

Over een lang onverhard pad, eerst door bos en daarna door weilanden fietsen we naar het volgende dorpje: Grossbahren.

Onverhard door het bos naar Grossbahren

En onverhard door de velden

In het bos en in Grossbahren staan bijzondere wegwijzers

Bijzondere wegwijzer in het bos

En in Grossbahren

De dorpjes hier hebben een heel vriendelijke sfeer en zijn duidelijk anders dan in West-Duitsland. We zijn nooit eerder zo ver in Oost-Duitsland geweest en zijn echt aangenaam verrast.

Grossbahren heeft een houten klokkentoren uit 1856. Omdat het dorp geen kerk heeft, maar wel een school had men behoefte aan een klok.

Klokkentoren van Grossbahren

Het volgende dorp op de route is Gossmar, met een mooie ommuurde kerk, ook deze is uit de 14e-eeuw.

14e-eeuwse kerk van Gossmar

Kerktoren van Gossmar

We fietsen even van de route af om het centrum van Finsterwalde (nee niet het Friese Finsterwolde) te gaan bekijken. Er is een aardig marktplein en natuurlijk een kerk, maar ook zalig Italiaans ijs.

Marktplein van Finsterwalde

Kerk van Finsterwalde

Het dorp Massen ligt tegen Finsterwalde aan en heeft een heel oud kerkje uit 1250.

13e-eeuwse kerk van Massen

Na Massen komen we ineens bij een spiksplinternieuw geasfalteerd fietspad, kaarsrecht door een groot productiebos.

Prachtig nieuw fietspad naar Babben

Na Babben mogen we nog even onverhard ploeteren

Weer onverhard terug naar Crinitz

Helaas gaat het daarna geheel onvoorspeld spetteren en 10 minuten later regenen, al snel overgaand in een hoosbui. Gelukkig zijn we al bijna bij de camper waar we doornat aankomen.