Op de grote stille heide

14 augustus 2020 - Lemele, Nederland

Peter en ik gaan een lang weekend weg. Omdat de heide bloeit en omdat ik mooie herinneringen heb aan de Archemerberg (Pieterpad) heb ik een wandeling van ruim 12 km uitgezocht bij Lemele. Zoals altijd zoekt Peter er een laadpaal in Lemele bij voor onze hybride auto.
Vlak voor Lemele zoeken we een parkeerplaats om onze meegebrachte koffie te drinken. Die vinden bij een natuurcamping waar ook maar liefst 4 laadpalen staan. We zijn niet ver van de wandelroute, dus laten we de auto hier achter.
De wandeling gaat grotendeels door bos en over prachtig bloeiende heide.

Over de grote stille heide

Ik weet niet meer hoe vaak ik verzucht heb hoe overweldigend mooi het wel niet was.
We zijn al snel op de Archemerberg, een heuse klim naar 78m, het hoogste punt van de oude gletsjer stuwwal.

Op de ArchemerbergOp weg naar Archemerberg

Over smalle paadjes over de hei en door het bos slingeren we naar de Lemelerberg, met ruim 60m ook een aardige heuvel.

Formidabel uitzicht over de hei

Richting Lemelerberg

Lemelerveld

Magnifiek uitzicht over de hei van het Lemelerveld naar de Lemeleres.

Adembenemend

Ook mooi zijn de vele jeneverbessen met donkerpaarse vruchten van vorig jaar ( lekker in de rode kool) en groene bessen van dit jaar.

In Lemelen is het hoog tijd voor een ijsje, het is tenslotte 30 graden. Na Lemelen lopen we tussen de mais over een heel mul pad. Dat is even ploeteren, wat niet meevalt met deze hitte.
Gelukkig krijgen we daarna weer bos en zijn we na 14 km terug bij de auto (met heerlijk koel alcohol vrij bier).

Nagenietend van de prachtige wandeling rijden we naar ons weekend adres.