Juli 2020: wandelen in een Corona pauze?

2 augustus 2020 - Groningen, Nederland

Het leek de goede kant op te gaan met de Covid-19 epidemie en de wandelclubjes begonnen weer voorzichtig met wandelen, weliswaar met instructies voor het bewaren van afstand en het gebruik van een mond-neus kapje in auto en OV.

Mijn oude vertrouwde wandelclubje startte rustig met 14 km. Geen wandeling van A naar B, maar een rondwandeling, zodat we niet met elkaar auto’s hoefden te delen. Op 5 juli maken we een Groningen knooppuntenwandeling vanaf Reitdiep. Het weer is miezerig en koud, maar het is heerlijk om weer samen te lopen.

overstekende koeien in Ommeland  mooi Gronings kerkje

Op 11 juli loop ik voor het eerst mee met de Boetenbaintjes. We verzamelen ’s morgens om half tien bij station Groningen en vertrekken dan naar Deurze voor een prachtige wandeling van 22 km langs het Poepenhemeltje, de Es van Balloo, Hunebed D15, het Ballooërveld en de Galgenberg. Daarna van Rolde terug naar Deurze. We zijn met een groep van 20 wandelaars. Een prettig doorstaptempo en leuke gesprekken onderweg.

ven op het Ballooërveld

Op 19 juli loop ik een rondje van 16 km vanuit huis waarbij ik tot mijn verrassing een nieuw knooppuntenpaadje ontdek vlakbij het Paterswoldsemeer. Het blijkt nog weinig belopen te zijn, het pad is nauwelijks zichtbaar.

pad?  knooppuntenpad

Op 25 juli mag ik weer met de Boetenbaintjes mee en inmiddels ben ik lid geworden van deze wandelvereniging. Dit keer rijden we richting Slochteren voor een 23 km wandeling om het Schildmeer en het Dannemeer. We lopen daarbij over het knuppelpad: een heel lang vlonderpad over het Dannemeer. We lopen met 13 man en hebben een paar kleine buitjes maar verder is het prima wandelweer.

knuppelpad over Dannemeer  heel lang knuppelpad

Vandaag, 2 augustus, is het oude wandelclubje weer aan de beurt. We doen een prachtige “trage tocht” wandeling bij Schoonloo. Omdat we nog niet car poolen, rij ik samen met Peter naar de start in Elp, zodat Peter daar in de buurt ondertussen kan mountain biken. Rijdt de auto tenminste niet voor één persoon heen en weer. Het is een prachtige wandeling van 16 km met perfect wandelweer, niet zo heet als de afgelopen dagen.

prachtig boerderijtje in Schoonloo  oeverbloemensigaren  mooi doorkijkje met prachtige lucht

Al met al lukt het goed om op een verantwoorde wijze de wandelconditie op peil te houden. Hopelijk kan ik volgende maand weer met Miriam verder met Het Grote Rivierenpad, maar alles hangt af van Corona. In Antwerpen gaat het nu niet zo goed. Door code oranje mag ik er niet heen en dus op dit moment ook niet met Miriam wandelen. Een camino zit er ook nog even niet in. In Noord-Spanje leeft het virus ook weer op. Het blijven onzekere tijden. Ik hoop maar dat iedereen verstandig is en gezond blijft.