Een stuk Overijsels Havezatepad: N340 - Wijthmen, 25,0 km

8 april 2018 - Wijthmen, Nederland

Peter gaat mountainbiken in de buurt van Lemele en zet me om 9 uur af langs de LAW 12  waar deze de eerste maal de N340 kruist volgens de beschrijving op wandelnet.nl. Dat betekent dat ik het laatste deel van etappe 9 en heel etappe 10 ga lopen. De beschrijving en gps-track van wandelnet blijken al snel niet meer te kloppen. De N340 wordt helemaal niet meer gekruist, dat levert me in het begin wat extra zoeken en kijken op. Maar de route is heel goed gemarkeerd. Gelukkig maar, want er blijken in deze etappe meerdere routewijzigingen te zitten t.o.v. de versie op wandelnet.

Het begin van de wandeling door het Vechtdal is al direct mooi. Een slingerend fietspad door mooi open landschap.

Vechtdal   Het Hongerveld

Daarna stukjes bos en dwars over een bungalowpark/camping naar de stuw over de Vecht, met mooie vistrappen en een sluisje. Verder langs bos en over de Vechtdijk.

de Vecht   de Vechtdijk

In het eerste uur volop bankjes, maar als ik na 1,5 uur aan een rust toe ben, komt het volgende bankje pas na een kleine 2 uur (10,2 km) in het buurtschap Hessum. Ondertussen zijn er al heel wat wandelaars en fietsers op pad. Het is dan ook zalig weer. Er volgt afwisselend akkerland en bos. Ik zie kasteel Rechteren van een afstandje en volg een stuk de Marswetering. Via een routeverlegging door een stuk bos kom ik bij landgoed Den Berg. Een mooi stukje volgt met daarna de lange Papenallee.

Landgoed Den Berg   Landgoed De Horte

Even voorbij de zwarte weg, en weer bijna 2 uur later, mijn volgende rust (21 km). Er volgt nog een landgoed met mooie lanen en daarna weer akkerland tot aan Wijthmen. Ook daar een stuk routewijziging, maar die brengt me prima bij het afgesproken oppikpunt (25 km). Het was een heel mooie wandeling, die vlot en zonder problemen ging.