10-10-2021 Corsica: rondwandeling lac Nino en GR20, 15 km

10 oktober 2021 - Corscia, Frankrijk

Blauwe lucht als we opstaan! Het is wel koud, maar prima wandelweer. Volgens onze reisplanning zouden we vandaag een taxi naar col de Vergio (1477m) moeten nemen en vandaar terug naar ons hotel lopen. Ons reisboekje over Corsica beveelt echter een wandeling naar het hoog gelegen bergmeer lac Nino aan als de mooiste wandeling van Corsica. De hoteleigenaar raadt ons aan er een rondwandeling van te maken door vanaf het meer niet dezelfde weg terug te lopen maar een stuk de GR20 te volgen.

We rijden naar de parkeerplaats op een hoogte van 1090 meter, aan het begin van de wandeling naar lac Nino. Aanvankelijk lopen we over een bospad omhoog.  De markering is af en toe wat zoeken.

Begin route naar lac Nino

De ondergrond wordt steeds ruiger met rotsen en keien. We klimmen gestaag waarbij het pad af en toe moeilijk herkenbaar is

De ondergrond wordt meer rots

Gelukkig zijn er ook veel steenmannetjes en ook zijn er boomstronken volgestopt met stenen.

Boomstronk vol stenen

Het pad wordt steeds lastiger

Lastig keienpad

De keien worden groter

en het laatste deel is echt handen en voetenwerk. Maar uiteindelijk krijgen we een steeds mooier uitzicht.

Grandioos uitzicht

En als we op een bergpas aankomen kijken we neer op lac Nino.

Lac Nino

We dalen af naar de rand van het meer (1740m) waar we de GR20 gaan volgen. Dit is de bekendste lange afstands wandeling van Corsica en dat merken we, we zien veel meer wandelaars.

Vanaf het meer klimmen we geleidelijk weer omhoog en zien het meer onder ons verdwijnen.

Terugblik op lac Nino vanaf GR20

De GR20 is een goed gemarkeerd en goed te belopen pad. Hij brengt ons tot een hoogte van bijna 1900m. Het uitzicht is fenomenaal en we maken weer veel foto's.

Goed pad over de bergkam met indrukwekkend uitzicht

GR20, mooi pad.

Langs de GR20

Op de bergkam, GR20

Prettig klimmen op de GR20

Dan gaat de GR20 geleidelijk afdalen en komen we steeds meer tussen bomen te lopen.

De GR20 daalt geleidelijk weer af.

Bij een kruising van meerdere paden verlaten we de GR20 om langs een geel gemarkeerde route verder af te dalen door het bos naar de doorgaande weg.

Verder afdalen door het bos over geel gemarkeerd pad

Af en toe zijn er nog keienvelden.

En weer een keienveld

Maar ook nog mooie uitzichten

Uitzicht tijdens afdaling langs gele route

Eenmaal op de doorgaande weg is het nog 20 minuten langs de rustige weg lopen naar onze auto (5u50).

Het was een fantastische wandeling, waarbij vooral het eerste deel naar het bergmeer erg inspannend was, en het stuk langs de GR20 het mooiste. Achteraf zijn we blij dat we niet vanaf het bergmeer dezelfde weg terug hebben genomen, want de afdaling had minstens zo lastig geweest als de klim en dan hadden we het mooie stuk GR20 gemist.