12-9-2020 Grote Rivierenpad: Beesd - Kerk-Avezaath, 23,5 km

12 september 2020 - Kerk Avezaath, Nederland

Na een goed ontbijt in het atelier van Ankie nemen we afscheid van onze zorgzame gastvrouw. We zijn al snel weer op de route. We volgen weer kleine dijkjes langs de Linge richting Tricht. Eerst komen we langs landgoed Marienwaerdt met een prachtige laan met walnotenbomen.

Walnotenbomen bij landgoed Marienwaerdt

Typisch voor deze streek zijn de boerderijen in T-vorm, waarbij het woonhuis dwars op de vaak gigantische schuur staat.

T-boerderijMooie lanen bij Marienwaerdt

Net als gisteren zien we veel borden die proberen drukte op de smalle dijkjes te voorkomen i.v.m. corona.

Corona waarschuwing

Even voorbij het gemaal van Neust, waar druk verbouwd wordt, pauzeren we op een bankje. Daarna zijn we al snel in Tricht. Hier verlaten we de Linge en volgen kleinere watertjes naar het noordoosten, veelal over mooie onverharde paden en rustige wegen. We komen weer langs veel grote boomgaarden en verbazen ons over de enorme hoeveelheid appels.

Appels, appels en appelsMooie pompoenenEn nog meer bomen

Bij een boerderij halen we een bakje frambozen uit een automaat die we al lopend opeten.

Prachtige boerderijFijn onverhard vandaag

De lunchpauze houden we met onze rug tegen een landbouwhek waarbij we genieten van een gekookt eitje en heerlijke kaas terwijl we zwaaien naar alle voorbijkomende fietsers die naar ons staren.

Prachtige zwam 1

Mooi stilleven

De route komt langs een terrein vol met mooie klimtoestellen

Leuke klimtoestellen

en daarna over dijkjes tussen kleine hooivelden door

Dijkjes en kleine hooiveldenWaar is het pad?

en langs tighelvijvers of -putten (waters ontstaan door afgraven van klei voor bakstenen).

Tighelput bij BurenPrachtige zwam 2

Een uur later lopen we door de stadspoort Buren binnen.

Culemborgse poort Buren, 14e eeuw

Buren is een mooi oud stadje. We bezoeken er eerst het kleine museum "Buren en Oranje", waar Miriam van alles leert over ons koningshuis.

Museum Buren en Oranje

Er zijn prachtige stambomen en uiteraard is er veel aandacht voor Anna van Buren, de enige koninklijke gemaal ooit van Nederlandse afkomst
In de Sint Lambertus kerk ligt de dochter van Anna begraven.

In de Lambertus kerkHofje in Buren

De dochter van Anna van Buren heeft het koninklijk weeshuis in Buren opgericht.

Het koninklijke weeshuis van Buren

Na de kerk bezoeken en beklimmen we de molen " Prins van Oranje".

Molen Prins van OranjeOp de molen van Prins van Oranje

Over de stadswallen lopen we verder.

Op de stadswal van BurenHuisjes bij de stadswal van Buren

Een stukje van de route bezoeken we een supermarkt voor ons avondeten.
Even buiten Buren rusten we uit op een bankje, moe van het slenteren in het stadje. Dan volgt het laatste stuk van de wandeling, door de velden naar Kerk-Avezaath.

Op weg naar Kerk-Avezaath

Een dorp met opvallend veel oude, grote huizen en ons vrienden-op-de-fiets adres. We worden hartelijk ontvangen met drinken en lekkers, nemen een goede douche en krijgen bestek en borden om onze maaltijdsalades op te eten in onze eigen huiskamer. Pure luxe.