13-9-2020 Grote Rivierenpad: Kerk-Avezaath - Ochten, 20,5 km

13 september 2020 - Ochten, Nederland

Om 8 uur staat er een koninklijk ontbijt klaar in onze huiskamer bij het vrouwelijke dominees echtpaar. We laten ons de vers geperste sinaasappelsap en streekproducten goed smaken.
Even voor 9 uur zijn we op pad. Weer in korte broek want het belooft 24 graden te worden.

Langs het Kruksepad

Over het Kruksepad zijn we al snel bij de statige rechte lanen van het landgoed van kasteel Zoelen.

Landgoed ZoelenPoort kasteel ZoelenKasteel Zoelen

We maken foto's en lopen dan door over de Zoelense brug en het Zoelense pad richting Tiel.

Zoelense brug over de Linge

We kruisen de A15 en lopen zoveel mogelijk in groenstroken door de buitenwijken van Tiel. Als we eindelijk bij het oude centrum zijn dan lopen we dwars door het centrum naar het standbeeld van Flipje van Tiel en een terras dat open is.

Flipje van Tiel

In het zonnetje genieten we van koffie en appelnotentaart.

Lekker ! Zeker in het zonnetje

We nemen het voetfietsveer over de Waal

Met het fietsvoetveer de Waal over bij Tiel

en volgen de hoge en imposante Waalbandijk door Wamel

Doorkijkje kerk van Wamel

en richting Beneden-Leeuwen.

De machtige Waalbandijk

Vlak voor de Prins Willem-Alexander brug houden we lunchpauze op een bankje.
We steken over de lange brug samen met de N323 de Waal over en na 1,5 km langs de drukke weg slaan we af naar de Waalbandijk, nu aan de noordzijde van de rivier.

Prins Willem Alexander brug over de WaalUiterwaarden van de Waal

We passeren nog een enorm grote boomgaard.

Nog even wat fruitteelt

Voor IJzendoorn mogen we een stuk buitendijks lopen, weg van de motoren en vele fietsers op de dijk.

Pad de uiterwaarden in bij IJzendoorn

Bij IJzendoorn weer even een stukje dijk.

Mooie boerderij aan Waalbandijk

Na IJzendoorn volgt weer zo'n buitendijks stuk, nu langs de overnachtingshaven voor grote binnenvaart schepen.

Overnachtingshaven voor binnenvaart schepen

Daar pauzeren we nog even voor we over graspaden onderaan de dijk naar Ochten lopen.
We ploffen neer bij café de Waal nadat onze stoelen en tafel keurig gedesinfecteerd zijn. Een half uurtje later sluit Peter zich bij ons aan. Nog even genieten van de zon en het uitzicht op de druk bevaren Waal. Daarna rijden we Miriam terug naar haar auto in Leerdam.  Vervolgens rijden wij door naar Groningen.
Het plan is om over 2 weken het Grote Rivierenpad af te maken. Eigenlijk zouden Peter en ik dan naar Corsica gaan, maar vorige week is Corsica van code geel naar oranje gegaan zodat die wandelvakantie niet door gaat.

1. Annemarie:
    15 september 2020
    Mooi nazomerlicht op de foto's, Conny. Het lijkt een Nederland van lang geleden.