15-12-2019 Grote Rivierenpad: Krimpen aan de Lek - Schoonhoven, 25 km

15 december 2019 - Schoonhoven, Nederland

Na weer een prima ontbijt met warme broodjes vertrekken we om kwart voor negen. De lucht is wolkenloos en de zon komt langzaam op. Eerst lopen we door natuurgebied Krimpenerwaal:

In de KrimpenerwaardDe Krimpenerwaard

Dan komen we bij het veenwatertje de Loet. We volgen de Loet over een rustig fietspad met veel bankjes.

Langs de Loet

De Loet

We blijven alsmaar de Loet volgen tot we van het fietspad af mogen en het Loetbos in gaan. We slingeren lange tijd door dit bos waarbij we een afzetting "werkzaamheden in verband met essentakziekte" negeren. Er wordt vast niet gewerkt op zondag.

We mogen het Loetbos eigenlijk niet in

Het is een mooi bos en we komen meerdere wandelaars tegen.

Het Loetbos

Na het Loetbos gaan we de polder in. Bij de lintbebouwing van Zuidbroek vergapen we ons aan de vele mooi gerestaureerde grote oude boerderijen.

Boerderij in Zuidbroek

We pauzeren op een muurtje bij een oprit want hier zijn geen bankjes meer.
De lintbebouwing van Zuidbroek gaat over in die van Benedenberg.

Benedenberg

Aan weerszijde van het lint weilanden en heel veel water. Na Benedenberg duiken we het weiland in waarbij we uitkomen op een originele Tiendweg (een kade in een veenweidegebied) die ons naar Kadijk brengt.

Een echte tiendwegTiendweg richting Kadijk

Vandaar lopen we Bergambacht binnen. Inmiddels is het steeds bewolkter geworden. We gaan chocolademelk drinken in een café terwijl een regenbui over trekt.
Na Bergambacht krijgen we opnieuw een stuk lintbebouwing met prachtige boerderijen totdat we pal zuid, tegen de wind in, door weilanden naar Ammerstol gaan. In Ammerstol klimmen we de Lekdijk op en zien al snel de torens van Schoonhoven.

Zicht vanaf de LekdijkDe Lek vlak voor Schoonhoven

Met het windje in de rug gaan de 4 km dijk erg vlot.

Mooi dijkhuisje

We besluiten om de volgende keer Schoonhoven te bekijken.

Schoonhoven

We lopen door naar de bushalte voorbij de stadspoort en  veerkade.

Stadspoort Schoonhoven

Als we in de bus zitten begint het te regenen en dat blijft het doen. In Gouda hebben we een heel gezellige eet afspraak en daarna gaan we weer in tegengestelde richting naar huis.
We hadden drie mooie wandeldagen met redelijk tot goed weer.