16 april 2019, dag 15: Bidarray - Espelette, 19 km (313 km)

16 april 2019 - Espelette, Frankrijk

Gisteravond om 18 uur begon het hevig te onweren en regenen. Na middernacht stopte het en vanmorgen begonnen we met een zwaarbewolkte lucht. Later steeds meer zon.

Eerst naar het postkantoor om wat overtollige spullen naar huis te sturen. Miriam vindt haar rugzak te zwaar bij bergop gaan en Conny heeft wat last van haar rug. Niet heel hinderlijk, maar iets minder gewicht is dan wel fijn.

De route volgt grotendeels de rivier Nive, maar het weggetje gaat in tegenstelling tot de rivier wel af en toe flink omhoog en omlaag. We stuiten op een bord route barree 1km, maar nemen gewoon de gok. Op de bewuste plek aangekomen bij mannen met gele hesjes vragen we vriendelijk of we er langs mogen en dat mag onder escorte. Onze begeleider vertelt dat hij zelf over 10 dagen naar Compostela gaat lopen.

De volgende hindernis is een grote kudde schapen. Als ze ons gepasseerd zijn vraagt de herder of we ze geteld hebben. Zelf weet hij niet precies hoeveel het er zijn.

Zo naderen we de Pas de Roland waar de bruisende Nive zich samen met het weggetje en de spoorlijn door een engte tussen de bergen perst. Volop foto's maken en dan langs het zijriviertje de Laxia over een smal pad flink klimmen naar de Col de Legarre (=Col d'Atharri). Als we van 65m naar 345m geklommen zijn mogen we weer afdalen, waarbij we een magnifiek uitzicht hebben. Het is heel helder weer en dus kunnen we ver kijken.

Na deze prachtige afdaling komt er nog een kortere maar venijnige klim over een knollenpad. Als we ook dat gehad hebben zien we Espelette met zijn kerk en kasteel in de verte liggen. Na een vlotte laatste afdaling komen we in het prachtige stadje en bij ons overnachtingsadres in een kunstatelier.

Douchen, wasje en in zomerjurk en sandalen (het is 20 graden), het stadje verkennen. Espelette heeft mooie straatjes, een mairie (stempel gehaald) in het kasteel en een heel bijzondere kerk. De kerk is een soort vestingkerk met heel dikke muren. Van binnen mooi beschilderd en wel 3 balkons.

In de zon aan de blog werken voor we de bij de slager gekochte paella in de magnetron doen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Annemarie:
    16 april 2019
    De beelden die je stuurt worden steeds mooier, Conny. Stoer om een Route Barrée bord te negeren. Jullie komen aardig los van de regels én met succes.