16 mei 2019, dag 25: Gernika - Lezama, 22 km (499 km)

16 mei 2019 - Larrabetzu, Spanje

Vandaag maken we een domme fout, dat zal niet snel een tweede keer gebeuren.

Om 5:40 gaat de eerste wekker in onze slaapzaal. Ik draai me nog een paar keer om tot 7 uur. We hoeven niet heel ver vandaag en het is ideaal wandelweer: halfbewolkt en niet te warm.

Eerst lopen we door het centrum van Gernika, halen brood bij de bakker en een stempel bij het gemeentehuis. Dan komen we langs de resten van een oude eik waaronder vroeger de eed werd afgelegd.

Na 2,5 km zijn we Gernika uit en lopen in een bos over een matige maar zeer lange klim. Op ongeveer het hoogste punt houden we pauze op boomstronk.
Na het bos volgt een geleidelijk afdaling over een graspad met mooi uitzicht.
We lopen door een dorpje waar diverse tafeltjes met van alles voor pelgrims staan. De bewoners proberen wat bij te verdienen.

De volgende pauze is in een volgend bos. We blijven veel door bos lopen zonder dat het eentonig wordt. Al betekent dat wel dat, ondanks de hoogte waarop we lopen, we weinig uitzichten hebben. De laatste klim gaat over een mooi smal pad door een prachtig stuk bos. We komen er een vrolijke Spanjaard tegen met wie we een babbeltje maken. Hij vertelt ons dat we nog een stukje omhoog moeten en dat het daarna tot aan onze herberg naar beneden gaat.

Een uur later zijn we in Goikolexea waar we op een bankje voor de kerk gaan zitten om te lunchen. De postbode vertelt ons dat we achter de kerk lekkerder kunnen zitten: er staan stoelen en tafels. We lopen om de kerk en vinden een uitnodigend zitje. De eigenaar loopt langs, wenst ons eet smakelijk en vindt het prima dat we er zitten.

Na het lekkere verse brood, bekijken we de kerk. Er zijn oude fresco's. Als we verder lopen komen we langs een grote picknickplaats, dat was wat de postbode bedoelde!

Goikolexea gaat over in het grote dorp Larrabetzu. Vandaar is het een lange rechte en saaie weg van ruim 3 km naar Lezama waar we willen overnachten. We halen een stempel bij het gemeentehuis en lopen naar de herberg om daar te lezen dat hij pas 1 juni open gaat ! Balen.

De eerstvolgende herberg is ruim 16 km verder. We bellen naar Larrabetzu en vragen of er nog plek is want we willen niet voor niets ruim 3 km terug. We krijgen te horen dat er plaats is maar dat we niet kunnen reserveren. We besluiten met een taxi terug te gaan.

Er is nog plaats, we hebben een bed. Voortaan dubbel checken of een pelgrimsherberg open is.

Morgen naar Bilbao !

1. Corry Arts:
    16 mei 2019
    Dat is jammer dat jullie terug moesten. Maar wat een mooie tocht en mooi weer. De foto's spreken voor zich zelf.ik geniet ervan zo mooi. Hopelijk morgen weer zo mooie dag. Hoe gaat het met je enkel? Een goede nachtrust gewenst en veel liefs mama.