17 mei 2019, dag 26; Zumadio - Bilbao, 14 km (513 km)

17 mei 2019 - Bilbao, Spanje

Niet zo best geslapen. De deuren in de herberg klemden, wat nogal wat herrie gaf bij toiletgang. Bovendien was het erg warm in de slaapzaal.

Zoals voorgenomen nemen we de bus terug naar waar we gisteren geëindigd waren. Omdat de regen met bakken uit de lucht viel zijn we zelfs in de bus blijven zitten tot het volgende dorp, dat langs hetzelfde saaie stuk van de route lag (de verkeersweg tussen Larrabetzu en Zumadio). We hebben dus een beetje (3 km) gesmokkeld.

Vanaf Zumadio gaat de route eerst over een industrieterrein en daarna over een slecht pad door het bos omhoog naar de Monte Avril. Ondanks de stromende regen gaat de klim ons goed af en eerder dan verwacht zijn we boven. Maar misschien kwam dat ook wel omdat het weer niet toe liet dat we foto's maakten. Ook was er nergens gelegenheid voor een overdekte koffiepauze.
Bovenop de Monte Avril staan heel veel niet-overdekte bankjes. Het duurt even voor we het beloofde uitzicht hebben op Bilbao.
De afdaling gaat vlot en al snel zijn we bij de basiliek van Begona. Een mooie gotische kerk in een buitenwijk van Bilbao.
Dan dalen we verder af over een lange trap en komen in het mooie oude deel van Bilbao. We bezoeken de kathedraal (gratis voor pelgrims).

We gaan naar een kleine kerkelijke pelgrimsherberg waar we meerdere andere pelgrims ontmoeten. Na inschrijven gaan we naar het Guggenheim, een park en terug naar de oude stad. Bilbao is een erg mooie en gezellige stad met een heel prettige sfeer.

Om half acht gaan we naar de korte mis in het kerkje onder de pelgrimsherberg. De mis is in het Spaans, maar we krijgen de pelgrimszegen in het Engels op papier.
De vriendelijke pastoor wenst ons een goede reis.

1. Corry Arts:
    17 mei 2019
    Wat vervelend dat jullie zo slecht weer hadden. Maar toch doorgaan de gaan geweldig hoor. En dan ook nog mooie dingen zien, dat noem ik genieten. Hopelijk slaap je vannacht beter. Welterusten. Liefs