18 mei 2019, dag 27: Bilbao - Pobena, 24 km (537 km)

18 mei 2019 - Pobeña, Spanje

Deze dag was niet onze meest favoriete dag. Het was een echte poncho dag. Vrijwel de hele dag regen dus. Bovendien een fikse wind tegen. De route was ook nog eens weinig bijzonder.

Het ontbijt in onze kerkelijke herberg stelde weinig voor. Om 8 uur waren we op pad. Langs de bakker en Bilbao uit lopen. Dan een heel stuk langs de Rio Bilbao met veel industrie, scheepswerven en troosteloze flats.

Na ruim 2 uur lopen bereiken we de Puente Colgante, een zweefpont doe ons naar Portugalete zal brengen. Het is een bijzondere pont die aan lange kabels onder een hoge brug hangt en zo ruim boven het water zweeft. Het kopen van een kaartje was niet zo simpel. De instructies op de automaat waren niet te snappen.

In Portugalete eerst maar opwarmen en een kop koffie in het café. Daarna over lange rol-trottoirs omhoog in het stadje. Snel daarna komen we bij een enorm knooppunt van (snel)wegen waar we met een zeer lange en bochtige fiets/loopbrug over heen gaan.

Vrijwel de rest van de wandeling gaat over het fiets/wandelpad. Eerst langs de snelweg, daarna in een mooier landschap. Weinig klimmen en dalen maar wel voortdurend regen en flink wind tegen.

Eindelijk komen we weer terug bij de kust, in het plaatsje Playa de Arena. Nu volgt een leuk stukje route: eerst over een houten pad, dan een vlonderpad over het strand, en tot slot een loopbrug over een riviertje.

De herberg is snel gevonden. Er zijn al een 10-tal pelgrims en na ons loopt het snel vol. Er zijn 2 slaapruimten met elk 10 stapelbedden. In de andere slaapruimte ligt iemand heel hard te snurken. Er gaat een stil dankjewel naar Sint Jacobus.