17-1-2020 Grote Rivierenpad: Schoonhoven - Tienhoven aan de Lek, 3 + 14 km

17 januari 2020 - Tienhoven, Nederland

Tegen alle verwachtingen in hebben we het op een enkele spetter na droog gehouden vandaag. 's Middags hebben we zelfs even zon gehad.

Om 9:18 komt Miriam aan op station Gouda en samen bussen we verder naar Schoonhoven. We maken een korte rondwandeling door en om Schoonhoven.

Schoonhoven

Dan drinken we koffie in een bijna leeg cafeetje, waar de eigenaar het niet goed vindt dat Miriam haar eigen boterham op eet. Ondertussen is het Zilvermuseum open. De vriendelijke dames daar geven een korte uitleg en passen op onze rugzakken terwijl we het kleine maar mooie museum bekijken.

Zilvermuseum

Na het museum lopen we naar de veerpont die ons over de Lek brengt.

Het veer over de Lek

Snel daarna zijn we in Nieuwpoort. We lopen over de verdedigingswallen om het stadje heen.

Verdedigingswallen van NieuwpoortVerdedigingsmuur met monikken bij Nieuwpoort

In Langerak houden we onze lunchpauze in een bushokje, lekker uit de wind.

Overstapje naar de volgende graskade

Over een graspad en een aantal overklim-hekken gaat de route verder naar de mooie wipmolen 'de Westermolen'.

Wipmolen "de Westermolen"De Westermolen

Daarna volgen lange lage grasdijken: de Langerakse en Goudriaanse kade.

De Langerakse kadeGoudriaanse kade

Het weer wordt steeds dreigender en de regenbroeken moeten aan. De regen is maar van korte duur, want al snel kunnen we op een bank van het zonnetje genieten.

Heerlijk in de zon

Bruggetje over de KaanweteringHet laatste stuk graspad naar de Melkweg

Na 7 km graspaden volgen een paar lange asfaltweggetjes. Voor Ameide verlaten we de route om naar onze overnachting in Tienhoven te lopen. We komen bij het mooie huisje van Nel en Theo onderaan de Lekdijk.

We worden heel hartelijk ontvangen met koffie/thee en appeltaart en we mogen vanavond mee eten; prei vers van het land.