18-1-2020 Grote Rivierenpad: Tienhoven - Vianen, 17 + 3km

18 januari 2020 - Vianen, Nederland

Na een uitgebreid ontbijt en met een lunchpakket en gevulde thermoskan in de rugzak nemen we hartelijk afscheid van Nel en Theo. Het zijn heel hartelijke mensen die al 25 jaar gastvrijheid verlenen aan Vrienden op de Fiets.

Bij het opstaan was het zwaar bewolkt maar al snel breekt de zon door en het grootste deel van de dag lopen we in de zon.
Van Tienhoven nemen we het Kerkpad richting Ameide, waar Miriam haar brood van gisteren aan een varkentje voert.

Zwijntje voeren voor Ameide

Ameide is een mooi oud stadje met een klein stadhuis aan een aardig pleintje.

Stadhuis Ameide

We volgen de Lekdijk verder naar Sluis.

Terugblik naar Ameide aan de Lek

Snel daarna gaan we de Lekboezem in over een mooi weggetje. We pauzeren met uitzicht op De Boezem.
Even later wijken we van de route af een stukje het rietland van de Zouweboezem  in.

Rietland van de ZouweboezemDe Zouweboezem

We vervolgen de route richting een wipmolen.

Polder Achthoven

Over twee bruggetjes komen we op een graskade. Dat betekent 3 km door de modder ploeteren.

Lakerveldse Molenkade

De omgeving is echter prachtig en op het goede moment hebben we een bankje in de zon om even bij te komen.

Lakerveldse Molenkade 2

Uiteindelijk komen we weer terug op de Lekdijk en lopen we Lexmond binnen. Brood voor morgen bij de bakker en war drinken en toiletbezoek bij het café.
Na Lexmond volgen we de Lekdijk tot we weer een kade op mogen. Gelukkig is deze minder modderig.

Zijpkade

We lopen even samen met twee andere wandelaars en wisselen wandelervaringen uit.

Bij het Merwedekanaal eten we in de zon ons brood op. Langs het kanaal komen we bij Vianen. We verlaten de route en lopen naar het oude centrum van Vianen. We schuilen voor een forse bui in een café. We besluiten eerst te gaan eten voor we naar ons vrienden op de fiets adres gaan. We kiezen voor een Chinees op 10 minuten lopen van ons bed.