21-5-2025 Via Campaniensis, Soizy-aux-Bois - Barbonne-Fayal, 27 km (1061 km, 47 dg)
21 mei 2025 - Barbonne-Fayel, Frankrijk
De weersvoorspelling kondigt regen aan in de middag. We hopen er maar het beste van.
Na een typisch Frans ontbijt (stokbrood met jam), zetten we de vaatwasser aan en trekken de deur achter ons dicht. We klimmen Soizy-aux-Bois uit en lopen al snel weer op bekende paden.
Gisteren liepen we in het dal van de kleine Morin, nu komen we in Lachy bij de bronnen van de grote Morin.
Natuurlijk volgt even later een lavoir.
Buiten Lachy stond ooit een belangrijk kasteel van de graaf van Champagne die tevens koning van Navarra was. Nu rest alleen nog de slotgracht.
We krijgen weer afwisselend akkers, bos en wijngaarden.
Dan doemt de kerk van Sezanne voor ons op.
We moeten wel nog even een steile wijnhelling af.
Eenmaal in Sezanne houdt André een bankje bezet terwijl Conny zonder rugzak naar een supermarktje loopt voor lunch inkopen. Die supermarkt blijkt tegenover de kerk te liggen.
Na Sezanne komen we in een Natura 2000 gebied.
Het bijzondere is dat hier volop bankjes en een trim parcours worden aangelegd.
Maar het is wel een mooi bos.
Bij Vindey komen we langs een uitzichtpunt over de champagne vallei. Helaas begint het nu te regenen.
In Vindey staat een waterput in de vorm van een fles (1811).
Het laatste stuk van de route is weer volop door akkers.
Dat lijkt saai, maar de bermen laten veel moois zien.
Het laatste dorp waar we doorheen komen is Saudoy.
Nog even wat mega-akkers. We lopen nu vlak langs een vervallen spoorbaan.
Dan komen we in Barbonne-Fayel. De kerk is gelukkig open zodat we droog kunnen wachten tot we om 17 uur bij onze gastvrouw mogen aankloppen. Niet eerder want er moet in de wijngaarden gewerkt worden.
De kerk is gebouwd door de tempeliers.
Er wordt niet voor ons gekookt en de pizzeria in het dorp blijkt, anders dan de info op internet, dicht te zijn vandaag. Ook is er geen supermarkt. Dan maar bestellen en laten bezorgen vanuit Sezanne.
Morgen gaan we naar een parochiale herberg met een supermarkt in de buurt. Dan kunnen we weer zelf koken.
Foto’s
1 Reactie
-
Corien:21 mei 2025al weer bijna 250 km in de benen!

































