21-5-2025 Via Campaniensis, Soizy-aux-Bois - Barbonne-Fayal, 27 km (1061 km, 47 dg)

21 mei 2025 - Barbonne-Fayel, Frankrijk

De weersvoorspelling kondigt regen aan in de middag. We hopen er maar het beste van.

Na een typisch Frans ontbijt (stokbrood met jam), zetten we de vaatwasser aan en trekken de deur achter ons dicht. We klimmen Soizy-aux-Bois uit en lopen al snel weer op bekende paden.

IMG_20250521_085131663

IMG_20250521_093536592

Gisteren liepen we in het dal van de kleine Morin, nu komen we in Lachy bij de bronnen van de grote Morin.

IMG_20250521_095316950

Natuurlijk volgt even later een lavoir.

IMG_20250521_103641984_HDR

Buiten Lachy stond ooit een belangrijk kasteel van de graaf van Champagne die tevens koning van Navarra was. Nu rest alleen nog de slotgracht.

IMG_20250521_104052354

We krijgen weer afwisselend akkers, bos en wijngaarden.

IMG-20250521-WA0009IMG_20250521_104321248IMG_20250521_112358976IMG_20250521_112902901

Dan doemt de kerk van Sezanne voor ons op.

IMG_20250521_113221297

We moeten wel nog even een steile wijnhelling af.

IMG-20250521-WA0008

Eenmaal in Sezanne houdt André een bankje bezet terwijl Conny zonder rugzak naar een supermarktje loopt voor lunch inkopen. Die supermarkt blijkt tegenover de kerk te liggen.

IMG_20250521_115210220_HDR

Na Sezanne komen we in een Natura 2000 gebied.

IMG_20250521_130917960

Het bijzondere is dat hier volop bankjes en een trim parcours worden aangelegd.

IMG-20250521-WA0012IMG_20250521_131401438

Maar het is wel een mooi bos.

IMG_20250521_131412860IMG_20250521_132217602

Bij Vindey komen we langs een uitzichtpunt over de champagne vallei. Helaas begint het nu te regenen.

IMG_20250521_133320243_HDR

In Vindey staat een waterput in de vorm van een fles (1811).

IMG_20250521_134539924

Het laatste stuk van de route is weer volop door akkers.

IMG_20250521_135747621

Dat lijkt saai, maar de bermen laten veel moois zien.

IMG_20250521_135658323IMG_20250521_135706543IMG-20250521-WA0011

Het laatste dorp waar we doorheen komen is Saudoy. 

IMG_20250521_141453915_HDRIMG_20250521_141643923

Nog even wat mega-akkers. We lopen nu vlak langs een vervallen spoorbaan.

IMG_20250521_145530491IMG_20250521_151744249

Dan komen we in Barbonne-Fayel. De kerk is gelukkig open zodat we droog kunnen wachten tot we om 17 uur bij onze gastvrouw mogen aankloppen. Niet eerder want er moet in de wijngaarden gewerkt worden.

De kerk is gebouwd door de tempeliers.

IMG_20250521_155053395IMG_20250521_155602224_HDRIMG_20250521_155808167Screenshot_20250521-203817

Er wordt niet voor ons gekookt en de pizzeria in het dorp blijkt, anders dan de info op internet, dicht te zijn vandaag. Ook is er geen supermarkt. Dan maar bestellen en laten bezorgen vanuit Sezanne.

IMG_20250521_194852631

Morgen gaan we naar een parochiale herberg met een supermarkt in de buurt. Dan kunnen we weer zelf koken.

Foto’s

1 Reactie

  1. Corien:
    21 mei 2025
    al weer bijna 250 km in de benen!