23 mei 2019, dag 32: Guemes - Santa Cruz de Bezana, 20 km (639 km)

23 mei 2019 - Santa Cruz de Bezana, Spanje

Gisteravond uitleg gekregen van padre Ernesto over de geschiedenis en filosofie van de herberg en de universidad de la Vida. Daarna een goede gezamenlijke maaltijd. Relatief laat naar bed (half elf) en vanmorgen weer een prima ontbijt. De vrijwilligers van deze herberg doen erg hun best. We kregen ook weer heet water mee in onze thermosflessen.

Vanaf de herberg lopen we over landelijke weggetjes terug naar de kust. Dat stapt lekker door. Weer terug bij de kust zijn de uitzichten fenomenaal. Het is een heel indrukwekkende kliffenkust met mooie strandjes tussendoor. We maken weer veel foto's.

Na anderhalf uur lopen vinden we een mooie pauzeplek met bankjes en beschut tegen de wind. We komen weer meerdere pelgrims tegen. Het lijkt met de dag drukker te worden.

Nadat we het isla de Santa Maria hebben gepasseerd dalen we af naar het strand Playa de los Tranquilos. Het eerste deel is heel rotsig. Het is vloed en we moeten daarom weer even omhoog om een rotspunt te passeren. Daarna weer omlaag naar het strand en dit helemaal afgelopen naar Somo.

In Somo nemen we het kleine veerbootje dat ons in 20 minuten naar Santander vaart. In Santander lopen we direct door naar het station om te proberen de trein te halen die maar eens per uur gaat. Op het station worden we vlot geholpen zodat we met 2 minuten over de trein hebben die ons 7 minuten later afzet in Adarzo, zodat we 5 km stad en industrieterrein overslaan.

Als we in Adarzo uitstappen adviseert een vriendelijke Spanjaard ons om niet direct terug te lopen naar de route die daar nog door industrie loopt maar een andere, mooiere weg te nemen die later op de Camino aansluit. We volgen zijn advies en komen inderdaad al snel op landelijk aandoende weggetjes. Eenmaal terug op de route volgen we grotendeels de spoorbaan, deels onverhard (graspad), maar weinig interessant.

Even voor drie uur zijn we bij de herberg waar al een aantal bekenden zitten te wachten. Om drie uur gaat de herberg open en om half vier is het vol (waarbij er al extra bedden zijn bij geplaatst).

De beheerster is heel aardig en de herberg is erg gezellig. We eten vanavond gezamenlijk.

1. Paul:
    23 mei 2019
    Wat moet dat toch bijzondere ervaringen opleveren om met geheel onbekenden de zelfde weg te volgen, ieder met een eigen motivatie en verhaal. Ik wens jullie veel fijne ontmoetingen! Geniet er van 😊