24 en 25-10-2020 Corona-proof genieten van de herfst

25 oktober 2020 - Groningen, Nederland

Ik ben lid van twee wandelclubjes. Nu helaas de tweede Coronagolf bezig is en de maatregelen weer strenger zijn geworden, moet het wandelen weer worden aangepast. Gelukkig blijft het wel mogelijk om met anderen te lopen. Dat blijft toch fijner dan in je eentje.

Gisteren zouden de Boetenbaintjes wandelen. Daar ben ik sinds afgelopen zomer lid van. Ze wandelen twee keer per maand op zaterdag, meestal 22-25 km en met een man of 14-20. Het is nu i.v.m. Corona niet meer toegestaan om met zo'n grote groep te wandelen. Daarom is er een groepsapp gemaakt zodat mensen wandelmaatjes kunnen zoeken om met max 4 personen te gaan wandelen. En zo wandelden Yolande en ik gisteren in ruim 22 km van Zuidlaren naar Groningen. We hadden afgesproken op station Groningen en namen de bus naar Zuidlaren. De buschauffeur zette ons 3 km van Zuidlaren uit de bus, omdat door een bijna lege accu de bus de kortste weg naar Annen moest nemen. We pakten de route (het Pieterpad) net ten Noorden van Zuidlaren op. We liepen in een prettig tempo door een mooi landschap. Het weer was prima: niet koud en op 2 hele korte buitjes na droog. De kilometers geleden als vanzelf onder onze schoenen door. In het Noordlaarderbos en langs het Paterswoldsemeer was het opvallend druk met wandelaars en fietsers. Eenmaal terug bij het station Groningen, dronken we nog even een kopje koffie op een bankje voor het station als alternatief voor de gebruikelijke Boetenbaintjes nazit.

Herfstkleuren bij het Noordlaarder bos  Vliegenzwammen langs het Pieterpad

Vandaag was de wandeldag van mijn "oude" wandelclubje. Dit clubje loopt onder de punctuele begeleiding van Tjerk, eens per maand op zondag met meestal 6-10 deelnemers. Sinds kort is de afstand 18 km met op verzoek voor wie dat wil een kortere variant. I.v.m. Corona had Tjerk ons van tevoren kaartjes en waypoints gemaild zodat we in kleinere groepjes konden wandelen. We waren vandaag met zessen en vertrokken dus in twee groepjes van drie, keurig volgens de Corona-regels. We liepen vanaf parkeerplaats De Tweelingen bij Schoonloo en het was een prachtige herfstwandeling. Mooie herfstkleuren, heel veel paddenstoelen en uitgebloeide heide met schilderachtige vennen. De waypoints stuurden ons ook over oude, soms wat moeilijk herkenbare paden, wat het een beetje avontuurlijk, maar ook extra mooi maakte. Ondanks het aangename droge weer met zelfs af en toe een beetje zon, kwamen we opvallend weinig andere wandelaars tegen. Het was heel stil in boswachterij Schoonloo.

Prachtige paddenstoelen bij De Tweelingen  en nog meer paddenstoelen

Vennen en heide in boswachterij Schoonloo  Herfstkleuren in boswachterij Schoonloo (1)

Herfstkleuren in boswachterij Schoonloo (2)

En zo heb ik weer twee dagen fijn gewandeld.

Oud pad