27-5-2024 Jacobspad Amsvorde: Groningen -Lieveren, 26km (1 dag)

27 mei 2024 - Lieveren, Nederland

Om 7 uur gaat de wekker en om kwart voor 8 loop ik de nog heel stille camping af naar de bushalte.

IMG-20240527-WA0000

Bij de hoofdingang van het UMCG wacht ik Kevin op en samen lopen we door het ziekenhuis naar mijn afdeling Genetica. Op de afdeling staan een heleboel collega's me op te wachten en ze hebben een heuse stempel post ingericht.

IMG-20240527-WA0012

Na het zetten van de stempel loop ik gewoontegetrouw de trap af naar de begane grond, nagezwaaid door de collega's.

Door het centrum van Groningen lopen Kevin en ik richting station. Even een kop koffie. Dan verder door het Stadspark naar de Onlanden.

IMG_20240527_110647815

De Onlanderij is helaas dicht, maar bij de Zandweg is een prima bankje.

IMG_20240527_115045069

Na een korte rust lopen we verder over het Peizerdiep naar Roderwolde.

IMG_20240527_120728310

Langs molen Woldzicht (1852)

IMG_20240527_121817774

komen we bij het kleine Jacobskerkje (1831). 

IMG_20240527_122534835_HDR

Het kerkje is open en er ligt een stempel klaar.

IMG_20240527_122437880IMG-20240527-WA0014

Na Roderwolde lopen we langs het Kleibosch, waar in de middeleeuwen klei gewonnen werd voor kloostermoppen, naar Foxwolde waar collega Imke woont. Ze nodigt ons uit om mee te lunchen. Dat nemen we van harte aan (een oude pelgrims wijsheid zegt dat je alles moet accepteren wat op je pad komt) en we lunchen lekker in de tuin.
Verder richting Roden treffen we dit oude tolhuis.

IMG_20240527_132945991_HDRIMG_20240527_132956822

Daar wijken we even van de route af om in Roden een supermarkt te bezoeken. Lieveren heeft namelijk geen restaurant. 

Langs Havezate Mensinge lopen we naar het Mensinge bos.

IMG_20240527_141432441

Het is een mooi afwisselend bos.

IMG_20240527_143503994IMG_20240527_151545312

We nemen nog even een lange rust op een prima picknickplek.

IMG_20240527_151656947

Dan komen we in het dal van de Lieverense diep en scheiden onze wegen. Kevin loopt naar een bushalte in Roderesch en ik kruis het Lieverense diep om naar Lieveren te lopen.

IMG_20240527_170553384

IMG_20240527_152651283

Lieveren is een heel klein dorp, maar het ligt prachtig tussen weilanden en bos. Het vrienden op de fiets adres is weer prima in orde.

26 km gestapt.

Screenshot_20240527-183002

Leuk dat je me volgt via deze blog!

Als je wilt bijdragen aan mijn actie voor genetische zorg in Suriname, kijk dan even bij mijn profiel voor meer informatie. Doneren doe je hier: Genetica in Suriname

Foto’s

2 Reacties

  1. Natasja Bos:
    28 mei 2024
    Hallo Conny, ik ga je volgen. Ben heel benieuwd naar je avonturen. Hoe doe je het met overnachten. Heb je een tentje bij je? Buen Camino!
  2. Conny Arts:
    28 mei 2024
    Nee hoor geen tentje. Ik overnacht in Nederland vooral bij mensen die aangesloten zijn bij "vrienden op de fiets".