3-10-2020 Grote Rivierenpad: Kranenburg - Kleve, 18,5 km

3 oktober 2020 - Gulpen, Nederland

Tanja en Gerhard hebben de bovenverdieping van hun boerderij prachtig verbouwd. De twee gastenkamers zien er heel mooi uit en het bed heeft een fantastisch matras. Kortom ik heb zalig geslapen. Bij het ontbijt lekkere boerenyoghurt en jam. Nog even gekletst met Tanja, Gerhard en opa. Zoon Siem was alweer naar buiten.
Alweer om kwart over negen vertrek ik met een vol thermoskannetje koffie en een banaan. Het miezert stevig en ik gooi mijn poncho over me heen.
Ik ben weer snel in Kranenburg en loop langs het oude station. De rails zijn nu draisinebaan en fietspad.

Fietspad en draisinebaan op de oude spoorbaan bij Kranenburg

Een klein uur na mijn vertrek bereik ik de heuvels van het Reichswald.

Op weg naar de heuvels van het Reichswald

Nog even een terugblik op Kranenburg en snel de poncho uit. Het is droog en ik zweet in dat ding. De route volgt aanvankelijk vooral de rand van het bos met uitzicht op de lager gelegen akkers.

Uitzicht over de Akkers tussen Kranenburg en Frasselt

Later ga ik dieper het bos in.

Reichswald

De meeste heuvels beklim ik maar half, alleen bij de Beginnersberg (76m) ga ik over de top.

Op de Beginnersberg (78m)

Ik kom een aantal hondenuitlaters tegen en zie prachtige paddenstoelen.

Mooie grote paddestoel

Frasselt en Schottheide laat ik links liggen. Ik drink Tanja's koffie op een bankje aan de rand van Schottheide. Daarna loop ik het Reichswald weer in. Nu beklim ik de Rottmansberg (58m).

Rottmansberg (58m)

Dit is het Reichswald zoals ik me dat herinner: lange brede rechte paden.

Veel varens

Gelukkig is het zaterdag zodat ik af en toe mensen tegen kom: wandelaars, mountainbikers, ruiters, nordic walkers. Aan het eind gelukkig een smaller pad

Eindelijk een smaller pad

en als ik het Reichswald uitkom een bankje voor mijn lunchpauze (Esperance).

Het Reichswald uit

De route gaat nu langs en deels door een buitenwijk van Kleef. Dat is een beetje jammer, want  noordelijker strekt het Reichswald zich uit tot vlakbij het oude deel van Kleef.

Ven vlakbij Kleef

Na de buitenwijk volgt wel nog een mooi stuk bos en kom ik langs het monument 1890-1891 met een mooi uitzicht.

Monument 1890-1891Uitzicht vanaf monumentMooi herfstbos

Niet snel daarna loop ik door een weg met statige villa's het centrum van Kleef binnen.

Villa in Kleef

Ik loop naar het eindpunt van de route.

Eindpunt van het Grote Rivierenpad

Daarna zoek ik de bushalte op. Ik wil de bus van 14:18 naar Nijmegen nemen, maar die blijkt niet te gaan omdat het vandaag een Duitse feestdag is (Dag van de Duitse Eenheid). Dat wist 9292ov kennelijk niet. Ik moet een uur extra wachten, waarin het kouder wordt en zachtjes begint te regenen. Eenmaal in de bus begint het echt fors te regenen. Er gaat weer een bedankje naar Jacobus, want tijdens het wandelen vandaag heb ik alleen het eerste uur wat miezerregen gehad.
In Nijmegen pikt Peter me op. We rijden door naar Zuid-Limburg. Morgen het Krijtlandpad !

1. Mieneke:
    3 oktober 2020
    Peter en Conny. Fijne dagen. Lekker genieten en hopelijk droog weer.