3-2-2023 Maarten van Rossum pad: Ugchelen - Vaassen, 21 km

3 februari 2023 - Vaassen, Nederland

Hoog tijd om verder te gaan met het Maarten van Rossumpad. De weersverwachting is goed. Yolanda en ik ontmoeten elkaar op station Apeldoorn en bussen verder naar Ugchelen. Om half twaalf zijn we weer op de route en lopen Berg en Bosch in.

Spreng in Berg en Bosch

We lopen heel lang om Apeldoorn heen. Eerst door het mooie bos, daarna door een bosrijke buitenwijk met kapitale huizen. Daarna volgt een wat saaier stuk tot we bij paleis het Loo aankomen.

Poort paleis het Loo

We hopen na ruim 2 uur lopen bij de garage van prins Hendrik koffie te kunnen drinken.

Garage van prins Hendrik

Helaas, het cafe is dicht. Een bord verwijst ons naar het restaurant in de oude balzaal van het paleis. Yolanda gaat aan een man vragen of we daar ook zonder toegangskaart in kunnen. Hij gebaart ons mee te komen. In een elektrisch busje rijdt hij ons heel chique naar het paleis. Hij zegt dat als we niet worden binnen gelaten wij hem  moeten waarschuwen. Met onze museum jaarkaarten mogen we de balzaal in en we zwaaien naar onze redder dat het goed is. We genieten van koninklijke koffie en slagroom met appeltaart. Helaas weigert mijn telefoon dat laatste te fotograferen. De accu is compleet leeg.

Na weer een stuk saai verhard om om het grondgebied van het Loo heen te komen volgt een heel mooi stuk, met dank aan koningin Wilhelmina. Ooit is geprobeerd een weg aan te leggen die de doorgaande weg door Apeldoorn -Vaassen-Heerde zou ontlasten Deze N50 kon niet worden afgemaakt omdat Wilhelmina geen grond af wilde staan. Nu liggen er op het trace kleine weilanden en een wandelpad.

Over het voormalige N50 trace

We volgen dit een hele tijd. Daarna weer verharde weggetjes tot we bij kasteel Cannenburgh in Vaassen aankomen.

Kasteel Cannenburgh

We zijn te vroeg voor het vrienden op de fiets adres en gaan daarom maar even opwarmen in het Koetshuis van het kasteel.

In het Koetshuis van kasteel Cannenburgh

Over het Kersendijkje lopen we verder.

Het Kersendijkje

Waarbij we het kasteel nog eens zien.

Kasteel Cannenburgh

En bij de Cannenburghse watermolen uitkomen.

Watermolen Cannenburgh

Vanaf daar zijn we snel bij onze overnachtingsplek. We worden ontvangen met thee en boterkoek.

We gaan eten bij een Turks restaurant in het verrassend aardige centrum van Vaassen.