27-01-2023, Berg en Bos, Apeldoorn, 14 km

28 januari 2023 - Apeldoorn, Nederland

Het is hoog tijd voor weer eens een wat langere wandeling. De eerste van 2023. Peter gaat mountainbiken in Apeldoorn en ik zet 2 rondwandelingen door Berg en Bos op mijn gps, samen goed voor ruim 14 km. Het is frisjes, maar droog en er staat amper wind.

16-10-2022 liep ik hier een grotere ronde en ik herinner me hoe mooi ik het toen vond met volop herfstkleuren.

De wandeling brengt me nu eerst door het bos naar de uitkijktoren aan de rand van het Stadspark Berg en Bos.

Uitkijktoren Berg en Bos

Net als in 2022 begin ik te klimmen. Toen waaide het, nu niet. Toch lukt het me ook nu niet om helemaal bovenaan te komen en ik mopper zachtjes op mijn onnodige hoogtevrees.

Snel door om door het mooie slenkdal het park in te lopen.

Slenk in Berg en Bos

De aangelegde watervalletjes zijn grappig

Watervalletjes in Stadspark Berg en Bos

Een lange trap gaat omhoog naar een uitzichtpunt over de grote vijver.

Mooie trap

Met een slinger verlaat ik het park om in het bos geleidelijk omhoog te lopen

De Suikerberg op

Naar bovenop de Suikerberg.

Op de Suikerberg

Op een bordje lees ik dat de naam komt van het fijne zand dat hier boven aanwezig is.

Ik loop dieper het bos in waar ik geen andere wandelaars tegen kom.

Dieper het bos in

Hier en daar liggen nog sneeuwresten

Sneeuwresten

Weer terug richting park:

"wilde" zwijnen

Achter een hekje hoor, en mandarijnen schillen vinden ze niet lekker, dus die gingen terug in de rugzak in.

Nog even een slinger over de bosweide, maar ook deze keer zijn de schapen niet thuis.

De boswei

En na ruim 14 km ben ik weer terug bij de auto. Het was een mooie wandeling in prima wandelweer.

Volgend weekend weer 3 dagen Maarten van Rossumpad, waarbij we hier vlakbij langs komen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade