4-2-2023 Maarten van Rossum pad: Vaassen - Heerde, 26 km

4 februari 2023 - Epe, Nederland

Om half 10 slingeren we de nieuwbouwwijk uit om bij landgoed Cannenburgh de route weer op te pakken en Vaassen uit te wandelen.

Langs Cannenburgh Vaassen uit

Het eerste deel van de route gaat afwisselend over asfaltweggetjes en onverharde landbouwweggetjes tussen kleine weilanden en soms stukjes bos. Het is heerlijk weer.

Ten westen van Epe

We komen langs plassen met veel watervogels in het retentie gebied Smallertse beek.

Retentie gebied Smallertse beek

In het Wisselse Veen komen we langs mooie boerderijtjes

Klompen

over aardige onverharde wegen.

Wisselde Veen

Bij het kleine hotel de witte berken vinden we eindelijk koffie. Al snel daarna lopen we het grote Bervoetsbos in.

Bervoetsbos

We lopen een hele tijd door dit grote en stille bos. Als we bij een parkeerplaats een doorgaande weg oversteken wordt het ineens veel drukker met wandelaars. Over een bospad lopen we tussen veel andere mensen naar het heidegebied de Render klippen. Dat moet wel bijzonder zijn!

Render klippen 1

En bijzonder is het! Een gigantisch heideveld omzoomd door een stuifzand heuvelrug die 10.000 jaar geleden ontstaan is.

Render klippen 2

We lopen rond en door dit grote heidegebied. Zelfs nu de heide niet bloeit is het prachtig.

Render klippen 3

Render klippen 4

Na 3 km heidepaden hebben we vanaf de Galgenberg een mooie terugblik.

Vanaf de Galgenberg

Daarna gaan we het Heerderbos in met mooie smalle paadjes.

Heerderbos

Ter hoogte van het Heerderstrand verlaten we de route. We lopen naar het grote ven dat ontstaan is door zandwinning voor de A50. Langs de rand van het ven lopen we richting A50.

Heerderstrand

Vlak voor we de snelweg onder doorgaan nog een laatste pauze bij een gezellige kiosk. Anders zijn we te vroeg bij onze overnachtingsplek.

Na de snelweg zijn we al snel bij de vrienden op de fiets in een oude boerderij aan de rand van Heerde. En weer een hartelijk ontvangst.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl