5-10-2020 Krijtlandpad: Eijsden - Slenaken, 17 km

5 oktober 2020 - Slenaken, Nederland

's Morgens vroeg regent het behoorlijk. Ook vandaag is de etappe niet zo lang. We wachten daarom tot de ergste regen voorbij is en daarna zet Peter me af in Eijsden. Ik loop vandaag alleen. Peter zet de auto in Slenaken en gaat dan met een ommetje naar ons huisje in Schin op Geul fietsen.
Als ik om half elf begin te lopen is het droog. Ik klim Eijsden uit. Over de ezelsweg kom ik op het plateau van Margraten.

De ezelsweg omhoog richting Schelberg

Ik loop de hele dag tussen akkers, weilanden en hoog- en laagstam boomgaarden over afwisselend asfaltweggetjes, grindweggetjes, karrensporen en smalle paadjes. Steeds licht heuvelend.

Schelberg

De suikerbieten worden gerooid wat een zoetige geur geeft, maar ook heel modderige paden.

Modderpaden door regen en suikerbieten oogst

Vlak voor Mheer pauzeer ik op een bankje uit de wind.

Grindpad bij Moerslag

Mheer heeft mooie vakwerkhuizen en een kasteel, waarvan het oudste deel uit 1314 stamt.

Vakwerkhuizen in MheerKasteel gracht MheerKasteel Mheer

Nu volgt een mooi stuk route met veel smalle paden in een mooi heuvellandschap.

Dreigende wolken blj de PapenwegMooi pad vlakbij Bergenhuizen

Soms zie je dorpskerkjes in de dalen, soms juist op een heuvel, zoals het kerkje van Bergenhuizen.

Kerkje van Bergenhuizen

In Noorbeek drink ik een kopje koffie bij herberg Sint Brigida.
Door de velden en langs een boomgaard gaat het verder naar Schilberg, waar een bijzondere Sint Jozef kapel staat.

Op weg naar SchilbergSint Jozef kapel Schilberg

De route maakt nog een lus met mooi uitzicht op Slenaken voordat ik afdaal naar het dorp.

Uitzicht op SlenakenAfdalen naar SlenakenMooie holle weg bij Slenaken

Ik vind de auto bij de bakker waar ik gelijk lekkers haal voor vanavond: hoog tijd voor Limburgse vlaai.

Eenmaal in de auto begint het te regenen. Sint Jacobus heeft het weer goed uitgekiend vandaag.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Corien:
    6 oktober 2020
    Wie sjoeën ós Limburg is ....