5-11-2022 Maarten van Rossum pad: Rheden - Eerbeek, 23 km

5 november 2022 - Eerbeek, Nederland

Na een goed ontbijt en gezellig gekletst te hebben met gastvrouw Marijke vertrekken we met een zalig zonnetje weer richting Harikhuizerveld.

Op weg naar het Harikhuizerveld

We komen op een prachtig uitzichtpunt

Uitzicht over het Harikhuizerveld

Over het Harikhuizerveld lopen we verder richting Posbank.

Over het Harikhuizerveld naar de Posbank

En ook op de Posbank een mooi uitzicht.

Uitzicht vanaf de Posbank

Over een prachtige lange laan van bijna 2 km lopen we door de Onzalige bossen

Heel lange laan naar de Carolinahoeve

De roodgerande houtzwam (alweer)

naar de Carolinahoeve waar we in het zonnetje een kopje koffie drinken.

Carolinahoeve

De route gaat verder door de bossen van Nationaal Park Veluwezoom

Hagenau

Prachtige bossen

We lopen richting Laag-Soeren. Vlak daarvoor komen we bij de sprengen (grondwater beken) van Laag-Soeren.

Slengen bij Laag-Soeren 1

Slengen bij Laag-Soeren 2

In Laag-Soeren willen we weer koffie maar de enige horeca is dicht. De eigenaar vertelt ons dat de Harmonie ook niet meer open gaat. Hij heeft geen koper kunnen vinden. Nu wordt het een woonhuis.

We lopen verder over een rustig bospad. Ook de koffietent bij de manage is dicht. Dan maar pauzeren met brood en water op het dichte terras.

De Boslaan brengt ons verder tot de zuidgrens van Eerbeek. We kruisen de spoorlijn van de Veluwse Stoomtrein maatschappij om om Eerbeek heen te lopen en bereiken zo het Apeldoorns kanaal bij de Hallse brug. Daar staat een frietkot die ook prima koffie en oliebollen verkoopt.

Oliebol bij de Hallse brug

Aangesterkt lopen we verder langs het kanaal.

Langs het Apeldoornse Kanaal

Het kanaal werd aangelegd in de periode 1825-1829 in opdracht van koning Willem 1. Koning Willem 3 liet de Hallse brug bouwen. Dit deel van het kanaal is 32 km lang, wij lopen er 3,5 km langs.

Het Apeldoornse Kanaal

We lopen grotendeels op een fietspad met aan de andere zijde uitzicht op landerijen van de Zilvensche Broek.

Zilvensche Broek

Over de Zilvense brug gaan we weer terug het kanaal over. Een weg brengt ons weer over de spoorlijn naar de Eerbeekse dijk. Hier verlaten we de route om terug naar Eerbeek te lopen waar we nu van de noordkant binnen komen. We lopen door naar het centrum voor een boodschap en een warme chocolademelk. Het is inmiddels zwaar bewolkt geworden en afgekoeld, maar nog te vroeg om bij het vrienden-op-de-fiets adres aan te kloppen.

Ook dit was weer een prima wandeldag.