5 april 2019, dag 4: Domaine de Londeix - Bourriot-Bergonce, 26 km (83 km)

5 april 2019 - Bourriot-Bergonce, Frankrijk

Fantastisch wandelweer vandaag: droog en niet te koud. 's Middags zelfs wat zon. En dat is maar goed ook als je km na km na km over een kaarsrecht pad loopt waar vroeger een spoorbaan liep.

Eerst 4 km naar Captieux waar nog steeds hard gewerkt wordt om het pad om te vormen in een betonnen fietspad. En nog steeds mogen we er eigenlijk niet lopen maar doen de weinige werklui die we tegenkomen net of ze ons niet zien.

In Captieux eerst naar de mairie voor een stempel, dan boodschappen doen voor de lunch en dan een kopje koffie bij het plaatselijke hotel met zicht op de gesloten kerk.

Na Captieux vrolijk verder over het ellenlange pad, na 10 km onderbroken voor het oversteken van een snelweg. Na de snelweg een lange lunchpauze met vers brood en sardientjes, in de zon. Daarna passeren we al snel de grens van Les Landes en gaan we vrolijk verder op de voormalige spoorbaan.

Een paar km verder mogen we eindelijk de oude spoorbaan verlaten. Plotseling lopen we tussen héél grote akkerlanden. Het is onwaarschijnlijk plat, net Noord-Groningen. Na 4 km komt er wat afwisseling: een pluimveehouderij, een stukje bos met kronkelende (!) paden, veel bloeiende brem en we komen de eerste pelgrim tegen! We komen hem letterlijk tegen want het is een Koreaan die in Portugal begonnen is en via Santiago nu onderweg is naar Frankfurt met als einddoel Litouwen. Hij loopt met ruim 20 kg in zijn rugzak, inclusief tent, 30 km per dag. Hij vertelt dat het in Korea de Europe Challenge heet.

Uiteindelijk komen we in het kleine dorpje Bourriot-Bergonce. De bar-tabac heeft ook een piepkleine alimentair waar we pinda's en een fles wijn kopen. Er is een prachtig oud romaans kerkje die helaas dicht is. We lopen door naar ons overnachtingsadres verderop in het dorp.
We krijgen een keurige slaapkamer bij madam Sidony Cart-Lamy. En nu zit ik gedoucht en wel met een wijntje in de achtertuin deze blog te schrijven. Het leven is goed.

1. Paul:
    5 april 2019
    Tussen spoorweg en fietspad ligt weilicht de meditatiestraat.