6-10-2021 Corsica: Corte - Poggio di Venaco, 12 km

6 oktober 2021 - Corte, Frankrijk

Gisteren zijn we op Corsica aangekomen voor een wandelvakantie die i.v.m. Covid19 een jaar was uitgesteld. Dat jaar uitstel zorgde wel voor wat strubbelingen. Op het vliegveld van Calvi wist het autoverhuurbedrijf niets van onze reservering. Na wat praten, bellen en gegoochel met creditcards kregen we toch een huurauto mee. Later bleek dat de tussenliggende organisatie op onze voucher de autoverhuurder van vorig jaar had laten staan terwijl we nu 2 balies verder op het vliegveld bij een anderen verhuurder hadden moeten zijn.

Na een prachtige autorit bereiken we Poggio di Venaco. Auberge Mathea heeft echter een bordje "ferme" bij de deur hangen. Gelukkig wordt er wel open gedaan als we aanbellen, maar van een reservering weten ze niets. Ook hier hebben ze na wat bellen wel een bed voor ons, zelfs in een keurig appartement, maar avondeten konden we niet meer krijgen. De reisorganisator doet zijn best om het allemaal recht te breien en wij laten het rustig op ons afkomen.

We rijden naar Corte voor boodschappen en een snel-klaar maaltijd, want na een korte nacht en vliegreis (via Nice), willen we graag vroeg naar bed.

Er was ons verteld dat we vanaf half acht konden ontbijten in de bar van het dorp. Het is vakantie, je moet geduld hebben, en dus ging de bar tegen half negen open. Maar het ontbijt was prima.

Om negen uur lopen we over een bosweg omlaag naar het stationnetje van Poggio. Op de foto zie je het station met daar rechts boven het dorpje Poggio.

Station Poggio-Riventosa

Het station is dicht maar de trein stopt op verzoek als je aan de juiste kant van het enkelspoor gaat staan. En gelukkig komt die trein en stopt voor ons.

Een kwartier later zijn we in Corte waar we eerst naar de oude bovenstad lopen en koffie drinken op een pleintje.

Plaza Paoli in Corte

We lopen verder naar een volgend plein waar we kort de kerk bezoeken.

Kerk met Annonciation in Corte

Door smalle stijgende straatjes, de oude processie route vanaf de kerk, bereiken we de oude citadel.

Citadel van Corte vanaf de Belvédère

Vanaf de ernaast liggende Belvédère hebben we een mooi uitzicht.

Uitzicht vanaf Belvédère van Corte

Over een lange trap dalen we aan de andere kant van de citadel weer af.

Afdalen vanaf Belvédère 2

Afdalen vanaf Belvédère

We bereiken de 16e-eeuwse brug over de Restonica, onderaan Corte.

16e-eeuwse brug in Corte

Na de brug komen we al snel op de wandelroute die we vandaag gaan lopen, een deel van de mare-a-mare Nord. We beginnen gelijk met klimmen. De oranje markering is niet altijd even duidelijk waardoor we herhaaldelijk op steile afsnijpaadjes terecht komen. Langzaam maar zeker zien we Corte in de diepte verdwijnen.

Terugblik op Corte

Nog hoger, terugblik op Corte

Het pad is prachtig. Afwisselend open stukken en bos met heel oude kastanjes en dennen.

Prachtig pad

Halverwege de klim is een uitzichtpunt het dal van de Restonica in.

Uitzichtpunt halverwege de klim, op dal van de Restonica

Daarna klimmen we verder waarbij we de bomen bewonderen.

Mooie oude bomen

Vlak voor het hoogste punt (1030m) houden we een pauze waarbij ik op een wesp ga zitten. Dat vinden we beide niet fijn en ik hou er een gemene steek aan over.

Ook de afdaling gaat over een mooi pad door afwisselend bos en open terrein.

Net na het hoogste punt (1030m)

We kruisen een paar maal een beekje en komen dan bij een bergpas waar we achter ons in de verte nog eenmaal Corte zien liggen.

Bij een bergpas een laatste terugblik op Corte

Kort daarna dalen we steil af over een lastig pad met kleine gravel.

Afdaling richting Poggio

Maar het blijft afwisselend met ook mooie holle paden. We dalen snel af naar de grote weg, waarbij we nog een wild varken zien.

Na de weg gekruist te hebben lopen we in een gebied met kleine weides en zien  Poggio steeds dichterbij komen.

Poggio komt al dichterbij

Na de brug over een riviertje volgt een laatste korte klim, deels over stenen trapjes, omhoog naar Poggio.

Om half drie zijn we weer terug bij ons appartement. Het was een mooie wandeling met een lekker zonnetje bij een aangename temperatuur. En nu hopen dat we vanavond iets te eten krijgen 😉.

1. Corien:
    6 oktober 2021