7-10-2021 Corsica: Venaco - Vivario, 18 km

7 oktober 2021 - Corte, Frankrijk

Vandaag gaan weer we een stuk van de route mare-a-mare Nord lopen. We zetten eerst de auto bij het kleine station van Venaco (565m). We lopen al snel Venaco uit en komen op de route met terugblik op het dorp.

Terugblik op Venaco

Het eerste deel van de route gaat geleidelijk naar beneden door mooi bos.

Afdaling door mooi bos

We kruisen daarbij een beekje.

Peter is het beekje al over gestoken

En lopen ook over lastige keienpaadjes.

Vervelend keienpad

Uiteindelijk komen we bij de indrukwekkende rivier Vecchio. We pauzeren op een mooi plekje boven de rivier.

Fantastisch uitzicht op de Vecchio

Na onze pauze komen we al snel bij de pont de Nuceta, de brug over de Vecchio (247m).

De brug over de Vecchio

De Vecchio vanaf de brug

Daarna mogen we natuurlijk gaan klimmen. Steeds over smalle paden door afwisselend bos en soms een enkele weide. De paden zijn soms goed te doen met grote keien, maar vaak ook lastig.

Klimmen over lastig pad

Bergweide

Lastige maar afwisselende paden

We komen net als gisteren geen enkele andere wandelaar tegen, maar zien wel weer wilde varkens. Helaas zijn ze te schuw om op de foto te krijgen. Zo bereiken we het dorp Nuceta (540m).

Noceta

Na een pauze bij de fontein klimmen we verder het dorp weer uit. Regelmatig moeten we veehekjes door, vaak zijn die heel gammel.

Gammel hekje

We klimmen gestaag verder naar een hoogvlakte met mooi uitzicht en een grote kudde geiten.

Op de hoogvlakte voor de bergpas

Geiten op de hoogvlakte

En nog steeds klimmen we verder richting een bergpas. Helaas gaat het licht regenen. Jammer voor het uitzicht, maar gelukkig hoeft de regenkleding niet aan.

Het laatste lastige pad omhoog naar de col

Als we eindelijk de bergpas Bocca Murella (824m) hebben bereikt, kunnen we in de verte Vivario en de weg- en spoorwegviaduct zien liggen.

Uitzicht bij de col Bocca Mirella (824m)

Nu mogen we weer flink af gaan dalen. Het pad is vaak behoorlijk omgewoeld door de wilde varkens of overgroeid, bijvoorbeeld door varens.

Pad overgroeid met varens

Tijdens de afdaling komen we langs een oude Mariakapel. Volgens het informatie bord met resten uit de 7e en 8e eeuw, maar de huidige ruïne stamt uit de 15e eeuw. Het geheel staat op instorten, maar er zijn nog oude fresco's te zien.

In de oude Mariakapel

Fresco in de kapel

Er volgt nog een mooi stuk bos met veel oude, bemoste muurtjes en opnieuw komen we geiten tegen.

En weer geiten

Prachtig bos met hier een fijn pad

Er bloeien nog steeds bos cyclaampjes.

Boscyclaampjes

Na het kruisen van een beek beginnen we aan de laatste klim naar Vivario. Daarbij kruisen we de spoorbaan tweemaal. Eerst onbewaakt:

Onbewaakte spoorwegovergang

Daarna over een oud viaduct waarbij we mooi zicht op Vivario hebben.

Over oud spoorviaduct naar Vivario

Snel daarna zijn we in het plaatsje waar we bij een cafeetje onszelf opwarmen met hete chocolademelk terwijl we het dorpsleven observeren.

Aan de warme chocolademelk in Vivario

Het is dan nog een kwartier lopen naar het station van Vivario waar we tot onze verrassing een bemand loket en keurige toiletten aantreffen. Het treintje is bijna op tijd en brengt ons in 15 minuten terug naar onze auto in Venaco.

Station Vivario

De trein