Het Bijvoetpad, Borger

5 april 2020 - Groningen, Nederland

Nog even getwijfeld vanmorgen of het wel kon: gaan wandelen als het advies is niet vaker dan nodig naar buiten te gaan. Peter stelt voor naar Borger te gaan. Hij gaat weer mountainbiken en ik kies voor een ANWB rondwandeling, vanuit centrum Borger 14 km. Borger is vooral bekend door de hunebedden, maar het is niet het mooiste wandelgebied van de regio. Het vlakbij gelegen Dwingelderveld is veel populairder.

Het Bijvoetpad gaat grotendeels door open agrarisch landschap (prima met dit zalige zonnige weer), passeert een aantal hunebedden, veel mooie boerderijen en volgt een stukje de Hunze. De route volgt relatief veel verharde weggetjes en fietspaden, maar ook een aantal lange onverharde paden in het typisch Drentse coulissen landschap.

Vanuit  centrum Borger ben ik snel bij het grootste hunebed van Nederland:

Het grootste hunebed van Nederland bij Borger

de 4 hunebedden op het Zuideresch zijn een stuk kleiner:

Hunebed bij Zuideresch

Na deze hunebedden kom ik geen andere wandelaars meer tegen. Vooral de zandpaden zijn heel leeg. Ik geniet, want in de lente is de natuur toch op zijn mooist, vol nieuw leven:

grote knoppen in de kastanje

Ik nader het Drouwenerzand en pak aan de rand daarvan een klein stukje bos mee:

Stukje bos bij Drouwenerzand

Dan verlaat ik even de route om een blik te werpen op het mooie Drouwenerzand:

Doorkijkje op het Drouwenerzand

De route gaat verder richting Bronneger en maakt een lusje naar de Hunze:

Bruggetje over de Hunze

Even een stukje over zandlaantjes, zo typisch voor de Drentse coulissen:

Drents paadje

Dan kom ik weer terug bij de Hunze, die ik een heel stuk over een graspad volg. De enige die ik hier tegen kom zijn 2 wilde ganzen:

graspad langs de Hunze

Weer terug bij Borger loop ik even de oude Joodse begraafplaats op:

Joodse begraafplaats bij Borger

en dan nog eentje, omdat ze zo mooi zijn:

Eén van de vele mooie boerderijen

Het was niet de mooiste route van de afgelopen weken, maar ik heb voldoende bijzondere dingen onderweg gezien en het was heel rustig (gelukkig). In Borger met Peter nog wel een lekker Italiaans ijsje gaan halen. De ijssalon had keurig om de 1,5 meter een streep gezet, maar ook hier was het rustig. We kunnen er weer een weekje tegen ...