het Lheebroekerzand en het Holtveen

27 maart 2020 - Spier, Nederland

Op vrijdag 27 maart heb ik mijn twee-wekelijks parttime dag en ik ga vanuit Spier twee rondwandelingen doen, terwijl Peter, zoals de andere weekenden, gaat mountain biken. het is fantastisch weer, maar omdat het vrijdag is zijn er gelukkig weinig wandelaars zodat ik ook nu geen moeite heb om mensen te "ontlopen". Het plan was 3 gemarkeerde wandelroutes te combineren (wit-geel-rood), maar ik maak zoveel foto's dat het tempo wat laag ligt. Ik hou het daarom bij de witte en rode route, samen zo'n 12 km.

Ging bij de vorige wandeling om ongeveer 12 uur het nationale alarm op mijn telefoon, vandaag werd ik gebeld door het poolbureau van het ziekenhuis over mijn aanmelding als Covid-19 hulptroeper. Komende week ga ik de training doen, maar nu eerst: wandelen en genieten van weer en natuur.

Door afwisselend bos en grasland loop ik eerst de witte paaltjes volgend naar het Noorden:

Bos ten noorden van Spier

Afwisselend bos en open grasland

Dan buig ik af naar het Lheebroekerzand:

Lheebroekerzand

Er volgt een lang stuk over geinige vlonderpaadjes en ik maak heel veel foto's:

prachtig vlonderpad

Prachtig vlonderpad 2

Na de witte route volgt de rode door het bos ten Zuiden van Spier. Er zijn meerdere prachtige vennen langs deze route:

Eén van de vele mooie vennen langs de route

Het zuidelijkste puntje van de route:

richting Dwingelderveld

en dan terug door het Holtveen:

Holtveen

Zalig gewandeld en de batterij is weer vol.