Februari 2021 De Onlanden: winter en lente in dezelfde week

21 februari 2021 - Groningen, Nederland

Vorig weekend liep ik 's ochtends vroeg bij een temperatuur van 8 graden onder nul naar een wandelmaatje in Eelde. Vandaag liep ik ongeveer dezelfde route, ook weer 's ochtends vroeg, maar nu bij 8 graden boven nul. Beide dagen waren heerlijk zonnig, maar vorig weekend kwam het kwik niet boven nul, terwijl het vandaag een heerlijke 17 graden werd.

Vorig weekend werd er volop geschaatst. Dat was voor veel mensen een welkome afwisseling in deze corona-tijd. In de Onlanden lag veel sneeuw en ijs:

winter in de Onlanden  sneeuw in de Onlander slootjes

mooi winters landschap  genieten van een winters Onlanden

Ik zag maar een paar vogels, vooral eenden en blauwe reigers. Samen met mijn wandelmaatje liepen we vanuit Eelde via Landgoed De Braak naar het Friescheveen. We zien heel veel schaatsers, maar ook wel wandelaars. Ook op het Friescheveen werd geschaatst:

schaatsers op het Friescheveen

Terug van Eelde naar huis koelde het flink af en na ruim 22 km lopen was ik blij weer thuis te zijn.

Vandaag, een week later, is het lente in de Onlanden:

Lente in de Onlanden

Ik zie verschillende zilverreigers en heel veel ganzen, die zich ook flink laten horen. Vanuit Eelde rijden we samen naar Anloo voor de wandeling rond het Anloër diepje. Ook daar kondigt de lente zich goed aan:

sneeuwklokjes kondigen het eind van de winter aan  het begin van de lente

Het Drentse coulisselandschap blijft heerlijk wandelen:

zo mooi Drents

Wel is het af en toe flink modderig en drassig:

nog wel veel modder hier en daar

En ondertussen genieten we van het Anloër diepje:

Anloër diepje  mooi wandelpad, kruist het diepje

Binnendoor rijden we terug. Het is overal erg druk met wandelaars en fietsers. Het lijkt wel of heel Nederland buiten van het heerlijke lenteweer geniet. Gelukkig hadden wij een vrij rustige wandeling uitgekozen. We hebben heerlijk genoten van de zon.