6-3-2021 Groene Wissel Haren

6 maart 2021 - Haren, Nederland

Gisteren te voet op ziekenbezoek in Eelde. Een prettige wandeling door de Onlanden van 15 km. Er zijn opvallend veel ganzen (li). Het is maar 5 graden, maar heerlijk zonnig met weinig wind, dus absoluut niet koud. Ook de Hooglanders genieten van de vroege voorjaarszon (re).

Ganzen in de Onlanden  Hooglanders genietend van de vroege lentezon

Vandaag met Yolanda eindelijk weer eens een Groene Wissel. Dit keer een wat kortere van 18 km vanaf station Haren Grotendeels door bekend terrein, maar ook verrassende nieuwe stukjes en een bijzonder mooie afwisselende wandeling. Het is half-bewolkt en af en toe kunnen we van de zon genieten.

Vanaf het station gaat de route door Haren over wandelpaden, door het burgemeester Boeremapark (li) en dwars over de mooie oude begraafplaats De Eshof (re).

Haren, burgemeester Boeremapark  Haren, begraafplaats de Eshof

Na Haren volgt Sassenheim (li), waar we op een bankje van koffie ne de zon genieten. De route loopt verder richting zuiden waarbij we eerst de Drentsche Aa (re) kruisen en daarna de A28.

lente bij de Sassenheimplas  De Drentsche Aa waar hij de A28 kruist bij Harendermolen

Door de polder Lappenvoort bereiken we landgoed Vosbergen (li), waar we even de route kwijt zijn, maar na bestuderen van de kaart weer snel terug vinden. Daarna komen we in landgoed De Duinen (re), waar we belaagd worden door een venijnig hondje die aan Yolanda's broekspijp gaar hangen.

landgoed Vosbergen  landgoed De Duinen

Na De Duinen volgt de Paterswoldse polder waar we een grote zigzag door heen maken waarbij we de Eelder Schipsloot oversteken. Daarna komen we door het Vennenbroek al snel bij het Friese veen met opnieuw een prima bankje in de zon.

bruggetje oer de Eelder Schipsloot  Het Friese Veen

Over grasdijken bereiken we weer de A28. Aan de andere zijde mogen we nog een stukje door de polder alvorens we over een prima wandelpad dwars door Haren weer naar het station lopen. Het was een mooie, afwisselende wandeling met parken, polders, landgoederen en veen.