Rheinsteig 1: Linz am Rhein - Arienheller, 14,5 km

15 juni 2020 - Urbar, Duitsland

Hoera, de grenzen zijn weer open en Miriam mag België uit. We gaan voor een corona-proof vakantie naar Duitsland om een groot deel van de Rheinsteig te lopen. Peter en ik vertrekken vroeg uit een erg nat Groningen, maar eenmaal in Duitsland is het snel droog. We ontmoeten Miriam in Arienheller op de parkeerplaats van het Romeinse museum. Hier in Arienheller begint namelijk de meer dan 500 km lange Romeinse grensversterking die de Rhein met de Donau verbindt, door Domitian laten bouwen tussen 81 en 96 na Christus. Limes wachttoren nummer 1 staat vlakbij de Rhein in Arienheller.

Miriam stapt bij ons in de auto en Peter brengt ons naar Linz am Rhein waar onze wandeltocht begint. We wandelen door de mooie Altstadt met zijn vele vakwerkhuizen. Bij de toerist-office in het oude Rathuis halen we een Rheinsteig stempel. We krijgen er gelijk een mondneusmasker en flesje desinfecterende handgel bij.

start van de Rheinsteig voor het oude Rathaus van Linz Linz am Rhein

We mogen direct na het verlaten van Linz flink klimmen de Kaiserberg op tot we bij ons eerste uitzichtspunt zijn. We wandelen verder door een bos en dalen dan weer af naar het prachtige dal van de Alwiesbach.

I het dal van de Alwiesbach

Natuurlijk mogen we daarna weer fors klimmen naar Dattenberg. Hoog boven de Rijn lopen we richting Leubsdorf, waar we hoog omheen cirkelen.

Uitzicht bij Leubsdorf

We komen op een soort plateau en lopen dan tussen weilanden.

van bos over naar weilanden

Het volgende uitzichtpunt is bij Ariensdorf, waar goed te zien is hoe steil de Rijndalwand is. In Ariensdorf zien we een mooi oud huis.

uitzicht bij Ariensdorf oud huis bij Ariensdorf

We krijgen weer bos en komen bij de statige parkachtige lanen met kastanjebomen op het landgoed van schloss Arenfels.

Prachtige lanen bij schloss Arenfels Poort van schloss Arenfels

Schloss Arenfels heet ook wel schloss des Jahres, omdat het 365 ramen, 52 deuren en 12 torens heeft.

schloss Arenfels Detail bij ingang schloss Arenfels

Als we door een andere poort het slotterrein verlaten worden we gewaarschuwd voor wilde zwijnen, maar die zien we natuurlijk niet. Nu lopen we ineens midden tussen de wijngaarden.

oude wijnpers Midden in de wijngaarden

We blijven tussen de wijngaarden door lopen, waarbij we ook nog steil in een wijngaard omhoog mogen klimmen. Zo lopen we om Bad Hönnigen heen tot aan het Romeins museum bij Arienheller, waar we met Miriams' auto naar onze vakantiewoning in de buurt van Koblenz rijden.

Het was een mooie afwisselende wandeling in prima wandelweer.

1. Mieneke:
    15 juni 2020