Stevenson dag X: terug naar le-Puy-en-Velay

6 juli 2021 - Le Puy-en-Velay, Frankrijk

Na een gezellig ontbijt met Evelyne lopen we naar het station in Ales. Er gaat twee keer per dag een trein naar Langogne en wij nemen die van 8:45. Het station wordt duidelijk niet veel gebruikt.

Station Ales

In Langogne stappen heel veel, vooral oudere mensen samen met ons uit. De trein is veel langer dan het perron, dus gewoon op het grint uitstappen. In Langogne wordt het 150-jarig bestaan van de spoorlijn gevierd, maar heel veel stelt dat feest niet voor.

We drinken koffie en bezoeken de kleine braderie voor een uur later onze kleine bus naar le-Puy-en-Velay gaat. Een klein uur en een mooie busrit later zijn we in le-Puy-en-Velay. We lopen eerst naar de auto in de parkeergarage om onze rugzakken in te leggen. Daarna lunchen en het stadje met zijn veelkleurige huizen bekijken.

Veelkleurige huizen in Puy-en-Velay

Helaas begint het daarna heel hard te regenen. Gelukkig mogen we eerder in ons appartement. Met een kopje thee wachten we de ergste regen af. Daarna besluit ik omhoog te lopen naar kathedraal en klooster inde oude stad. Om bij het klooster te komen moet ik steile straatjes en trappen op.

Lange trap omhoog naar klooster in Puy-en-Velay

Klooster in Puy-en-Velay

Daarna klim ik de rots op waarop het beeld Notre Dame de France staat.

Notre Dame de France

Vanaf de voet van het beeld heb ik een mooi uitzicht.

Uitzicht op kathedraal en klooster

Uitzicht vanaf rots Notre Dame de France

In de verte zie ik ook de Saint Michel kapel op een andere rots.

Uitzicht op kapel Saint Michel op andere rots

Het grote Mariabeeld is van ijzer, gemaakt van 218 Russische kanonnen uit de 19e eeuw. Ik beklim de trappen in het beeld.

Trappen in het ijzeren standbeeld

Door kleine raampjes is er mooi uitzicht.

Uitzicht vanuit het ijzeren standbeeld Notre Dame de France

Het laatste deel omhoog gaat over een ladder die uitkomt in de kroon van Maria.

Het laatste trapje omhoog in het ijzeren standbeeld

Er is een koepel over geplaatst die helaas door het slechte weer helemaal beslagen is.

De oude stad van le-Puy-en-Velay is beslist een bezoekje waard. Wij besluiten onze Stevenson wandeltocht met een heerlijke maaltijd.

Laatste Stevenson maaltijd

Morgen rijden we naar vrienden in Frankrijk en een paar dagen later trein ik weer terug naar Nederland.

1. Yolanda Rijkeboer:
    8 juli 2021
    Ziet er mooi uit Conny! Nog een paar fijne dagen en goede terugreis!