De terugreis

7 oktober 2019 - Amsterdam, Nederland

Na een vroeg ontbijt in het seminarie ga ik op pad richting vliegveld. Een heldere maan zorgt voor een vroege schemering. Ik neem de kortste weg door een mooie oude wijk van Santiago naar de Camino Frances. Tot aan Lavacolla zal ik die tegen de richting in volgen. Het is nog voor 8 uur als ik de eerste pelgrims tegen kom. Die hebben nog maar een half uurtje te gaan. Ik klim de Monte de Gozo op en dat gaat sneller dan verwacht.

Galicisch ochtendglorenKruisjes i.p.v. slotjes in het hek

Na 1,5 uur hou ik een koffiepauze in Villamaior en ik kan de verleiding van een laatste Napolitano (chocolade broodje) niet weer staan. In de gezellige bar ontmoet ik een jonge Duitse die ik eerder op de del Norte zag. Zij zal dus vandaag in Santiago aankomen. Ze heeft het rustig aan gedaan omdat haar vlucht pas woensdag is.

Tot mijn grote verrassing zie ik tussen de ongeveer 200 pelgrims die ik tijdens de 10 km die ik langs de Frances loop ook Pat en Ann, de oudere dames uit de VS die ik eerder ontmoette in Roxica. Natuurlijk braza's en even bijpraten. Zij lopen maar tot Monte de Gozo en gaan morgenochtend Santiago binnen.
Snel daarna verlaat ik de route. Ik probeer de doorgaande weg te vermijden maar de laatste km ontkom ik er niet aan. Eenmaal op het vliegveld terrein is het zoeken. Ik stuit op een weg die verboden is voor voetgangers. Er staan wel bordjes richting Camino, maar niet richting vertrekhal. Daardoor mis ik een voetpad en loop een verlaten parkeerterrein op. Gelukkig kom ik lokale arbeiders tegen die me met handen en voeten weten duidelijk te maken hoe ik het beste kan lopen. Al snel kom ik over een mooi nieuw voetpad bij de gloednieuwe terminal van het vliegveld.

Wandelroute van vliegveld naar Santiago de CompostelaGloednieuwe terminal van Santiago de Compostela (bij Lavacolla)

Rugzak insnoeren en inchecken en nog even een lekker kopje Spaanse koffie.
Het vliegtuig is iets vertraagd en eenmaal op Schiphol moet het vliegtuig wachten op een parkeerplek. Als ik eindelijk mijn rugzak weer heb en customs door ben staat chromosoom 6 moeder Pauline me op te wachten met heel lieve kadootjes. Fijn zo'n hartelijk welkom!
En nu zit ik in de trein naar huis. Fijn terug naar mijn man en eigen bedje.

1. Corry Arts:
    7 oktober 2019
    Je heb er weer een fijne dag van gemaakt en gelijk heb je. Gezellig thuis bijkomen van de reis en weer hollandse kost. Rust maar lekker uit, je heb het verdient. Liefs