Weekend Santiago de Compostela

6 oktober 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

Ik heb geprobeerd dit weekend voor toerist te spelen en zoveel mogelijk van Santiago te zien. Uitslapen lukt in het seminarie niet goed. Het grote gebouw met hoge en lange betegelde gangen laat elk geluid galmen. En nog steeds zijn er pelgrims die om 5 uur opstaan.

Op zaterdag ga ik eerst naar het toeristenbureau voor een plattegrond met stadswandeling. Daarna naar een Engelstalige mis in het kerkje bij het pelgrims bureau. Peter, met wie ik 2 dagen samen gelopen heb en die vaak in dezelfde albergue sliep als ik, is Deken en mag assisteren tijdens de mis. Een bijzonder moment voor hem en reden voor mij om er heen te gaan. Het is een mooie bijeenkomst waarin elke pelgrim vertelt waar hij of zij vandaan komt, wat ze gelopen hebben en wat hun motivatie was.
Er is een andere Nederlander met wie ik na afloop nog een praatje maak. Dan is het hoog tijd voor een kop koffie, een wandelingetje door het mooie oude centrum en wat boodschapjes. Dan ga ik terug naar het seminarie om AL mijn kleding in de wasmachine en droger te stoppen en mijn blog over mijn aankomst in Santiago af te maken.
Om 17 uur loop ik terug naar het centrum voor een terrasje met Christiane en een laatste vaarwel van haar. Om 19 uur ontmoet ik weer verschillende pelgrims voor de kathedraal om samen te gaan eten. Het wordt een soort zwaan-kleef-aan en weer zalig gegeten voor een spotprijs. En na afloop wéér een innig vaarwel met diverse pelgrims.

Zondag ontbijt ik in het seminarie met een Frans stel dat ik ook van de Camino del Norte ken. Opnieuw een afscheid. Vandaag ga ik eerst de stadswandeling op mijn kaart in de oude stad lopen. Er zijn hier zoveel kerken en prachtige oude gebouwen dat ik foto's blijf maken. Het is nog vroeg, dus weinig mensen op straat.

Nadat ik de wandelroute door de oude stad helemaal gevolgd heb, ga ik een wandelroute buiten de stadsmuren door parken volgen. Ook die route staat op de kaart die ik bij het toeristenbureau kreeg, maar het is wel af en toe spoorzoeken. Het is wel een aardige route door heel rustige parken en af en toe een mooi uitzicht. De route loopt ook langs een museum waar ik op advies van Miriam in wil. Ik ben er om half drie, maar helaas blijkt het museum op zondag maar tot twee uur open te zijn.
Ik maak mijn rondwandeling af waarbij ik o.a. de brug over de Sar passeer en veel oude universiteitsgebouwen.
Terug naar het oude centrum, nog één keer de kathedraal in en even op het grote plein zitten. Heerlijk mensen kijken. Overal op het plein zitten en liggen groepjes mensen.

Vanavond eet ik in het seminarie. Daarna mijn hele rugzak binnenste buiten en opnieuw inpakken. Mijn voornemen is om morgen lopend naar het vliegveld te gaan. Dat is ongeveer 11 km, voor een groot deel tegen de stroom pelgrims in.

1. Annemarie:
    7 oktober 2019
    Wat een heerlijke afsluitende dag Conny. Voor die 11km naar het vliegveld draai je je hand (en voeten) niet meer om, natuurlijk. Goede reis en welkom thuis.
  2. Corry Arts:
    7 oktober 2019
    Een hele fijne reis en wel thuis. Wat heb je fijn genoten en al die indrukken vergeet je nooit meer. Ik heb mee mogen genieten. Dank je wel. Veel liefs.