13-12-2019 Grote Rivierenpad: Hoogvliet - Heerjansdam, 20 km

13 december 2019 - Heerjansdam, Nederland

Door een misverstand is Miriam helaas anderhalf uur later op station Rotterdam Centraal dan ik. Even voor 12 uur zijn we bij metrostation Zalmplaat en lopen richting de Maas om de route weer op te pakken. Het regent matig en dat zal het voorlopig blijven doen.
Eerst lopen we over een rustig asfaltweggetje langs een grasdijk, afwisselend binnen- en buitendijks. Even voorbij Poortugaal gaat de route over een onverhard pad dat al snel volledig onder water staat:

Ondergelopen pad

Dan maar het fietspad over de oude Maasdijk volgen.

Vlak voor RhoonDe Maas

Na een uur lopen zien we een horecagelegenheid (Abel Tasman met Klimbos). Na een lekkere uiensoep kunnen we er weer tegen en snel daarna zitten we weer op de route. Na een jachthaventje komen we in de grienden vol met knotwilgen, slootjes en bruggetjes. Het lijkt wel een knotwilgen plantage.

Knotwilgen pad

Bruggetjes

Knotwilgen plantage

Het is net kunst

Het is prachtig.Na het grote knotwilgen gebied komen we bij een golfbaan. Onze volgende rust is in een schuilhut op de golfbaan.

Schuilhut op de golfbaan

Wonderwel is het daarna droog. We wandelen verder door grienden langs de Maas.

Weer een knotwilgen pad

Het water staat erg hoog en een deel van de route gaat over een vlonderpad.

Prachtig droge voeten vlonderpad

Varen knotwilgen

Water knotwilgen

We passeren het kunstwerk the mirror, dat hoog op een heuvel staat.

The mirror

Uiteindelijk lopen we langs de Maas over de Heinenoordtunnel. Ook nu volgt weer een natuurgebied. Na een korte rust wordt het langzaam aan donkerder en we stappen flink door. Vlak voor Heerjansdam komen we langs een lange minispoorbaan.

Minispoorbaan

Eindelijk bereiken we het dorp en om 17uur, het is al bijna donker, vinden we ons vrienden op de fiets adres in de Dorpsstraat. Miep ontvangt ons hartelijk met drinken en een Goudse stroopwafel. Na een zalige douche lopen we het dorp in waar op het dorpsplein bij de kerk een kerstmarktje is. We gaan eten in het dorpscafé.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Pauline Bouman:
    13 december 2019
    Mooie wandeling en prachtige wilgenfoto’s zèg!
  2. Corien:
    14 december 2019
    Ik vroeg me al af waarom je agenda gister geblokkeerd was. Goed bezig!
    Fijne dag vandaag