21-11-2020 Groene Wissel Winschoten

22 november 2020 - Winschoten, Nederland

De corona maatregelen zijn weer iets versoepeld en we mogen met vier personen wandelen. Dus vertrek ik op een miezerige zaterdagochtend met Yolanda, Jannie en Bert van de BoetenBaintjes met de trein (mondkapje voor!)naar Winschoten voor een Groene Wisselwandeling van 22 km. Om 10 uur beginnen we te stappen met een grote lus door het centrum van Winschoten. We zien opvallend veel mooie oude en statige huizen. Winschoten moet ooit een welvarend stadje zijn geweest. In het centrum veel winkeltjes, duidend op de centrumfunctie van het plaatsje voor dit deel van de provincie Groningen. Het stadhuis is fraai:

Stadhuis Winschoten

Langs de oude Joodse begraafplaats , via een park en een tuin met buxus-kunst verlaten we Winschoten en lopen een klein bos in: het Winschoterbos.

buxus collectie  Winschoterbos

Dan volgt een stuk route met open akkerland. In de voortdurende miezer en met wind tegen is dat niet echt aangenaam, maar we stappen stug door, want het kaartje belooft een natuurgebied (Emergo) en we gokken erop dat we daar wel een beschut bankje kunnen vinden. Het Emergo natuurgebied is een mooi herfstig bos met aardige kronkelende paadjes en een groot ven met, jawel, een prima bankje voor onze koffiepauze met koeken van Bert.

akkers  Ven in natuurgebied Emergo

Na deze pauze blijven we lange tijd lekker beschut in een bosstrook lopen tot we Oude Pekela bereiken. De route brengt ons bij de vaart Pekel-Aa. We volgen een stukje de vaart met zijn leuke en steeds verschillende bruggetjes, maken een ommetje langs de molen en komen opnieuw bij de Pekel-Aa. Dit is een verrassend mooi stukje Oude Pekela.

brug over de Pekel-Aa  Pekel-Aa met bruggetjes en molen

We verlaten het plaatsje om een lus naar het zuiden te maken, terug de akkers in. Een beschut picknickbankje met uitzicht op een schapenweide komt precies op het goede moment voor een lunchpauze. Veel gras- en modderpaden brengen ons naar het Gronsveen en vandaar weer terug naar de noordoost kant van Oude Pekela en de Pekel-Aa.

Terug bij de Pekel-Aa

Bij de jachthaven van Oude Pekela volgen we een fietspad op de dijk langs de Pekel-Aa. Hier hebben we gelukkig wind mee.

jachthaven Oude Pekela  over dijkfietspad terug naar Winschoten

Het fietspad brengt ons terug naar Winschoten. We hebben ruim tijd voor de volgende trein en dus warmen we even op met een beker koffie/thee van de snackbar tegenover het station. Wel buiten opdrinken, want de snackbarbaas wil geen boete van 3000 euro riskeren.

hier zijn we dus ...

Het was een verrassend afwisselende wandeling in prima gezelschap en we hebben ondanks het druilerige weer genoten en zijn lekker uitgewaaid.