Rheinsteig 8: Grendling - Lykershausen, 18 km

23 juni 2020 - Lykershausen, Duitsland

Peter zet ons af in het bos bij Grendling. De route meandeert hier prettig om mooie zijdalletjes in het bos.

heerlijke wandeling door dal bij de Kipplay

met wat klimmen bereiken we de plek (boven Osterspai) waar vroeger heksen verbrand werden.

Hexenköpfel

We vinden een prima plek voor een pauze bij de Florian hütte.

mooie picknickplek bij de Florianshütte

We lopen verder richting Filsen met steeds mooi uitzichten, onder andere op de wijngaarden aan de overzijde van de Rijn. Het pad is vriendelijk op en naar gaand, zonder lange klimmen of afdalingen.

uitzicht op wijngaarden aan overkant van de Rijn op weg naar de Filsener Ley

Vlak voor Filsen komen we door een landelijk gebied met perziken en kersen bomen.

perziken kersen

Snel daarna zien we de kerk van Filsen.

mooi landelijk op het plateau hoog boven de Rijn kerk van Filsen

Na Filsen klimmen we naar een uitzichtspunt met uitzicht over Boppard en de bochten in de Rijn.

Boppard vanaf de Filsener Ley en de Rijn kronkelt verder

Zelf lopen we hoog boven de Rijn, afwisselend bos, hooi- en akkerland.

hoog boven de Rijn goudgeel graan

Dan doorkruisen we de 360-graden Rijnbocht over de Bornholmer berg.

dwars door het hooiland bij de Bornhofer berg

Onderweg zien we vele kastelen (hieronder Burg Sterrenberg, gezien vanaf de Wilhelmshöhe).

een van de vele kastelen

Na een fikse afdaling in het Bornhofener Bachtal beginnen we aan de klim naar Lykershausen. Gelukkig in de schaduw, want het is behoorlijk warm vandaag. Lykershausen ligt op het plateau en  is het hoogste punt van de Rheinsteig (375m).

klimmen naar Lykershausen Lykershausen (375m)

De auto staat in Lykershausen vlakbij een terrasje voor wandelaars. We kopen koud drinken en blazen even uit voor we in de auto stappen.