Rheinsteig 9: Lykershausen - Sankt Goarhausen, 19 km

24 juni 2020 - Koblenz, Duitsland

Deze etappe begint in Lykershausen, het hoogste punt van de Rheinsteig, met een zalige afdaling van maar liefst 4 km.

terugblik op Lykershausen een fijne lange afdaling richting Kestert

Na de afdaling volgt een korte klim naar het gehucht Im Iesen (Oberkestert), waar we zowaar een wandelaarsterrasje vinden met hausgemachte kuchen. En omdat ik jarig ben krijgen we er een bakje versgeplukte kersen bij.

verjaardags kuche in Im Seien op de Trückersberg

De route gaat een hele tijd redelijk vlak, met wat korte klimmetjes en afdalingen, verder door afwisselend bos en akkers.

een prettige wandeling door mooi afwisselend bos korte klimmetjes en afdalingen

op de hoogvlakte na het Sachsenhauserwald het blijft mooi

Uiteindelijk volgt een fikse afdaling het Wellmicher Bachtal in.

afdalen in het Wellmicher bachtal in het Wellmicher bachtal

Vanaf hier loopt Miriam via Wellmich verder langs de Rijn, terwijl ik aan de andere zijde van het dal aan een stevige klim begin naar burg Maus en daar voorbij, als maar hoger ...

burg Maus en het pad blijft stijgen

... met een fantastisch uitzicht als beloning:

fantastisch uitzicht beetje smal pad

Ook nu kom ik weer even op de hoogvlakte te lopen (Strohberg), waarna ik langs wijngaarden voor de eerste keer afdaal naar Sankt Goarhausen.

en weer op de hoogvlakte (Strohberg) afdalen naar Sankt Goarhausen

Ik besluit nog 3 km door te lopen, over de Patersberg heen, zodat de route morgen minder zwaar wordt. Op de Patersberg staat het uitzichtspunt Drei Burgen Blick.

Sankt Goarhausen drei burgen blick

Burg Maus (zie boven), Burg Rheinfels (aan de overkant van de Rijn) en Burg Katz, waar ik morgen langs zal lopen.

burg Rheinfels burg Katz

Hieronder nogmaals Burg Katz, die ik mijn hele verdere afdaling naar Sankt Goarshausen te zien krijg, terwijl ik in de volle zon loop.

burg Katz 2 en weer afdalen, nu van de Patersberg, naar Sankt Goarshausen

Uiteindelijk bereik ik voor de tweede keer Sankt Goarhausen waar ik bij het station de auto en Miriam vind.

via de achterdeur Sankt Goarhausen binnenkomen